Hotele nadal nie mogą podnieść się po stratach, jakich doznały w wyniku ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. W szczególnie trudnej sytuacji pozostają hotele miejskie, które dotychczas swoje usługi kierowały głównie do gości biznesowych i konferencyjnych oraz do turystów z zagranicy. Zdaniem IGHP, warto, by obiekty miejskie otworzyły się na nowy model biznesowy i nowy dla nich segment, którym są rodzice podróżujący z dziećmi. Stąd inicjatywa powstania projektu #MiastoTurystyka, którego Izba jest partnerem.
– Do tej pory większość obiektów hotelarskich zlokalizowanych z miastach nie kierowała swojej oferty do rodzin z dziećmi ani nie przystępowała do programu Polski Bon Turystyczny. IGHP chce pokazać hotelarzom, że warto być elastycznym i niewielkim nakładem sił dotrzeć z atrakcyjną ofertą do nowego segmentu rynku – mówi Marcin Mączyński, sekretarz generalny IGHP.
– Rodzice podróżujący z dziećmi przyznają, że wycieczki do polskich miast organizują głównie po to, aby pokazać im nowe miejsca, skorzystać z oferty kulturalnej czy wspólnie spędzić czas. Wielu z nich kojarzy jednak miejskie hotele jako niedostępne i drogie. Dzięki naszemu wspólnemu przedsięwzięciu z IGHP oraz szerszemu włączeniu hoteli miejskich i biznesowych do oferty obiektów przyjmujących płatności Polskim Bonem Turystycznym, miejska turystyka może stać się bardziej przyjazna dla podróżujących rodzin zachęcając je do częstszego korzystania z wysokiej jakości bazy noclegowej, gastronomicznej, rozrywkowej i kulturalnej polskich miast. Dla hoteli szersze otwarcie się na segment, jakim są rodziny z dziećmi oraz stworzenie specjalnej oferty i pakietów dedykowanych dla rodzin podróżujących z Polskim Bonem Turystycznym, to szansa na zwiększenie dostępności swojej oferty a jednocześnie poprawy sytuacji finansowej dzięki płatnościom realizowanym za pomocą bonu. Skuteczność profilowania swojej działalności i dostosowania oferty do potrzeb rodzinnego wypoczynku potwierdzają wyniki naszego zeszłorocznego badania, w którym co trzecia firma turystyczna deklarowała utrzymanie płynności finansowej dzięki płatnościom PBT, a dla ponad połowy co najmniej 25% przychodów pochodziło z płatności PBT. Program potrwa jeszcze do końca września 2022 roku, przed nami okres weekendowych rodzinnych wyjazdów, kolejnych wakacji, a do wykorzystania wciąż pozostają ponad 2 miliardy złotych, które mogą trafić między innymi do branży hotelarskiej w miastach – podkreśla Anna Salamończyk-Mochel, p.o. prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej.
Korzyści dla hoteli płynące z Polskiego Bonu Turystycznego
Wprowadzenie w czasie pandemii COVID-19 nowego rozwiązania dla rodzin z dziećmi pozwoliło hotelom dotrzeć do szerszego grona potencjalnych gości. Do tej pory ponad 14 tys. obiektów noclegowych przystąpiło do Polskiego Bonu Turystycznego i honoruje płatność bonem za wszystkie usługi hotelarskie, w tym gastronomiczne. W tym gronie jest 95 proc. wszystkich członków Izby.
- Dołączenie do programu pozwoliło nam rozszerzyć ofertę o specjalne pakiety, udogodnienia i atrakcje dla dzieci. Obecnie nasz hotel oprócz pakietów pobytowych oferuje spędzenie czasu w wyjątkowym nadmorskim klimacie z takimi atrakcjami w mieście jak aquapark czy sale zabaw z trampolinami. Dzięki tej praktyce zyskaliśmy nowych i zadowolonych gości – mówi Kamil Czajkowski, dyrektor generalny Hotelu Sopot.
Przed pandemią w hotelach miejskich dominowali goście podróżujący biznesowo. W dużej mierze pobyty te odbywały się w środku tygodnia. Taka sytuacja miała miejsce m.in. w hotelu Esperanto w Białymstoku.
– Współpraca z Polskim Bonem Turystycznym spowodowała, że stworzyliśmy pakiety dedykowane rodzinom z dziećmi. Hotel Esperanto oraz Restauracja Kawelin, które są przyjazne rodzinie, gwarantują przede wszystkim łatwy dostęp do wszelkiego rodzaju udogodnień potrzebnych w opiece nad dziećmi – mówi Magdalena Kadysz, manager Hotelu Esperanto.
Pakiety ofertowe łączące współpracę między różnymi podmiotami turystycznymi
Połączenie pakietów pobytowych z dodatkowymi atrakcjami wpływa pozytywnie zarówno na liczbę rezerwacji, jak i na długość pobytu w hotelach. W skład takiego pakietu może wchodzić wiele elementów. Przykładowo, w samym hotelu – jeden lub kilka noclegów w atrakcyjnej cenie, miejsce parkingowe na terenie hotelu, menu dziecięce w restauracji, dostęp do atrakcji dla rodzin takich jak: kręgielnia, sala fitness czy basen. Natomiast poza obiektem – udział w ciekawym wydarzeniu organizowanym w mieście, zwiedzanie pobliskich zabytków, atrakcji turystycznych dedykowanych rodzinom z dziećmi czy udział w warsztatach tematycznych lub spotkaniach dotyczących promocji tradycji regionu organizowanych w najbliższej okolicy.
W komunikacji z segmentem rodzinnym hotele miejskie powinny zwrócić uwagę na czytelną, przystępną formę i sposób prezentowania swojej oferty, różniący się od kierowanej do Gościa biznesowego. Warto podkreślać dobrą jakość usług, smaczną kuchnię i komfort pobytu w przystępnej cenie. Istotne jest także zwrócenie uwagi na bliskość atrakcji turystycznych regionu, wyjątkową architekturę, malownicze położenie czy rekreację, m.in. możliwość uprawiania aktywnej turystyki: rowerowej, pieszej, kajakowej czy narciarskiej. Zaletą dla rodzin jest również dostępna komunikacja zbiorowa, która ułatwi zwiedzanie miasta i okolicy.
– Do końca września hotelarze mają jeszcze wiele okazji do komunikacji różnorodnych ofert. Przed nami długi weekend w czerwcu i sezon wakacyjno-urlopowy. Trzeba maksymalnie wykorzystać wydłużony okres wykorzystania Polskiego Bonu Turystycznego – podkreśla Mączyński.
POT w kwietniu ruszył z ogólnopolską kampanią skierowaną do rodzin z dziećmi. Dzięki tej inicjatywie organizacja chce dotrzeć do rodziców podróżujących z dziećmi z informacją o atrakcyjnej dla nich ofercie w hotelach miejskich. IGHP jest inicjatorem projektu #MiastoTurystyka, który realizuje wspólnie z POT.