VADEMECUM hotelarzy poszkodowanych w powodzi

24.09.2024
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego zebrała rozwiązania pomocowe, z jakich mogą skorzystać przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi z terenów objętych klęską żywiołową. 

Lp.

 

Zakres pomocy

1

ZUS

Odroczenie płacenia składek do ZUS przez poszkodowanych powodzią przedsiębiorców, z możliwością skorzystania z rozłożenia na raty, ewentualnie ich umorzenia.   

2

Organy podatkowe

Wnioski powodzian rozpatrywane będą w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowych czy w sposób elektroniczny. Poszkodowani mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe - tymczasowe punkty obsługi podatników.

3

PIT, VAT, CIT

Rozporządzenie Min Finansów z 19.09.2024 r., wydłuża terminy płatności podatków VAT, PIT, CIT, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn oraz związanych z tym ewidencji i deklaracji. Uwaga: Zarząd IGHP wystąpił do MF o wykreślenie z tego rozporządzenia par. 12 pkt 2), który eliminuje z pomocy firmy posiadające siedzibę poza terenem objętym klęską żywiołową, choć prowadzące tam działalność.

4

Podatek VAT

Odroczenie zapłaty należnego podatku VAT będzie obowiązywać w okresie od dnia 19 września 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Odroczenie składania i wypełniania ewidencji i deklaracji do dnia 25 listopada 2024 r., w tym dla czynności dokonywanych między członkami grupy VAT.

5

PIT, CIT, Ryczałt

Odroczenie zapłaty podatków dochodowych PIT, CIT, które dotyczy zaliczek miesięcznych należnych za sierpień–grudzień 2024 r., oraz zaliczek kwartalnych za III i IV kw.2024 r. Podatnicy będą mogli je rozliczyć w zeznaniu rocznym, czyli w przypadku podatników PIT do 30 kwietnia 2025 r., a w przypadku podatników CIT do 31 marca 2025 r.

Przedłużenie do 30 kwietnia 2025 r. terminu do zapłaty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należnego za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. - w przypadku podatników opłacających ryczałt miesięcznie oraz za III i IV kwartał 2024 r. - w przypadku podatników opłacających ryczałt kwartalnie. 

Dotyczy to również terminów przekazania podatku PIT-4 i PIT 8AR, czyli zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, pobranych od podatników przez płatników w okresie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r; podatku od przychodów z budynków; od dniówek obrachunkowych wypłacanych przez spółdzielnie; zaliczek pobrany od przychodów nierezydentów

 

Do dnia 31 stycznia 2025 r., przedłuża się termin do złożenia rocznych deklaracji składanych przez płatników w razie zaprzestania przez nich prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym. 

Przedłuża się o trzy miesiące termin do zapłaty ryczałtu od dochodów spółek podatników CIT - przypadający we wrześniu albo w październiku 2024 r.

6

PCC

Przedłuża się podatnikom do dnia 31 stycznia 2025 r. termin do zapłaty podatku i złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych

7

Podatek od spadków i darowizn

Przedłuża się podatnikom zapłatę i składanie deklaracji do dnia 31 stycznia 2025 r.

8

Opłaty radiowo-telewizyjne

niezbędne jest wyrejestrowanie odbiorników

9

Opłaty na rzecz Organizacji Zbiorowego Zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi (OZZ)

ZAiKS zwolni przedsiębiorców z opłat wynagrodzeń dla autorów za wrzesień - nie ma konieczności składania wniosków, nie trzeba płacić faktur za wrzesień - będą one korygowane, niewystawione nie będą wystawiane.

ZAPA - każdy podmiot powinien indywidualnie złożyć drogą mailową wniosek o zwolnienie z opłat z krótką informacją, czy jest zamknięty, czy ma ograniczoną działalność, czy pomaga powodzianom poprzez udostępnienie pokoi. ZAPA wskazała, iż hotele będą zwalniane z opłat po złożeniu wniosku

STOART - należy złożyć wniosek drogą mailową, każda sytuacja będzie indywidualnie rozpatrywana. Zwolnione będą podmioty zamknięte, które prowadzą ograniczoną działalność w zakresie ograniczenia. W przypadku świadczenia pomocy powodzianom poprzez udostępnianie pokoi należy wskazać, czy pomoc jest świadczona nieodpłatnie, czy odpłatnie.

SAWP – IGHP czeka na odpowiedź, ale rekomenduje składanie mailem krótkich wniosków z opisem sytuacji i prośbą o zwolnienie z opłat.

 

Świadczenia i ulgi dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi

  • do 10 tys. natychmiastowej pomocy doraźnej, 
  • do 100 tys. zł na remont mieszkania lub odbudowę pomieszczeń gospodarczych 
  • do 200 tys. zł na odbudowę budynków mieszkalnych.

 

 

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego

powodz@gunb.gov.pl - to adres,na który można zgłaszać obiekty wymagające pilnej oceny stanu technicznego po powodzi.

 

Pracownicze

Za maksymalnie 10 dni nieobecności z powodu powodzi pracownik otrzyma częściowe wynagrodzenie. "Jego wysokość będzie obliczana jako wynagrodzenie minimalne, proporcjonalne do długości absencji".

 

 

Pracodawca może powierzyć pracownikowi zadania związane z usuwaniem skutków powodzi w ramach zadań wykonywanych w pracy.

 

 

Osobom poszkodowanym w wyniku powodzi pracodawca może wypłacić środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) na pokrycie szkód.

 

 

Przedsiębiorcy, którzy mimo zniszczeń spowodowanych powodzią chcą utrzymać miejsca pracy, mogą ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia. "Świadczenie stanowi zwrot (za okres do 12 miesięcy) kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Odpowiedni wniosek należy złożyć do starosty".

 

 

Pracodawca, który na skutek powodzi ograniczył prowadzenie działalności gospodarczej, może ubiegać się o nieoprocentowaną pożyczkę na utrzymanie miejsc pracy. Wniosek o taką pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, powinien złożyć do marszałka województwa. Pożyczka może być udzielona w wysokości wynagrodzenia pracowników.

 

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij