VADEMECUM hotelarzy poszkodowanych w powodzi

24.09.2024
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego zebrała rozwiązania pomocowe, z jakich mogą skorzystać przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi z terenów objętych klęską żywiołową. 

Lp.

 

Zakres pomocy

1

ZUS

Odroczenie płacenia składek do ZUS przez poszkodowanych powodzią przedsiębiorców, z możliwością skorzystania z rozłożenia na raty, ewentualnie ich umorzenia.   

 

Świadczenie interwencyjne

 Przysługiwać przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na 16 września 2024 r. i dotyczyć ma osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną (której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną).

Aby uzyskać ww. świadczenie, przedsiębiorca musiał ponieść szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioski do ZUS o świadczenie interwencyjne, ww. podmioty mogą składać od 5 października 2024 roku do 16 marca 2025 r. zarówno w:

  • formie elektronicznej na PUE/eZUS jako pismo ogólne do którego dołącza się wniosek o świadczenie interwencyjne, lub
  • w formie papierowej w placówce ZUS lub punkcie mobilnym, albo przesłać go pocztą.

2

Organy podatkowe

Wnioski powodzian rozpatrywane będą w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowych czy w sposób elektroniczny. Poszkodowani mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe - tymczasowe punkty obsługi podatników.

3

PIT, VAT, CIT

Rozporządzenie Min Finansów z 19.09.2024 r., wydłuża terminy płatności podatków VAT, PIT, CIT, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn oraz związanych z tym ewidencji i deklaracji. Uwaga: Zarząd IGHP wystąpił do MF o wykreślenie z tego rozporządzenia par. 12 pkt 2), który eliminuje z pomocy firmy posiadające siedzibę poza terenem objętym klęską żywiołową, choć prowadzące tam działalność.

4

Podatek VAT

Odroczenie zapłaty należnego podatku VAT będzie obowiązywać w okresie od dnia 19 września 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Odroczenie składania i wypełniania ewidencji i deklaracji do dnia 25 listopada 2024 r., w tym dla czynności dokonywanych między członkami grupy VAT.

5

PIT, CIT, Ryczałt

Odroczenie zapłaty podatków dochodowych PIT, CIT, które dotyczy zaliczek miesięcznych należnych za sierpień–grudzień 2024 r., oraz zaliczek kwartalnych za III i IV kw.2024 r. Podatnicy będą mogli je rozliczyć w zeznaniu rocznym, czyli w przypadku podatników PIT do 30 kwietnia 2025 r., a w przypadku podatników CIT do 31 marca 2025 r.

Przedłużenie do 30 kwietnia 2025 r. terminu do zapłaty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należnego za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. - w przypadku podatników opłacających ryczałt miesięcznie oraz za III i IV kwartał 2024 r. - w przypadku podatników opłacających ryczałt kwartalnie. 

Dotyczy to również terminów przekazania podatku PIT-4 i PIT 8AR, czyli zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, pobranych od podatników przez płatników w okresie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r; podatku od przychodów z budynków; od dniówek obrachunkowych wypłacanych przez spółdzielnie; zaliczek pobrany od przychodów nierezydentów

 

Do dnia 31 stycznia 2025 r., przedłuża się termin do złożenia rocznych deklaracji składanych przez płatników w razie zaprzestania przez nich prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym. 

Przedłuża się o trzy miesiące termin do zapłaty ryczałtu od dochodów spółek podatników CIT - przypadający we wrześniu albo w październiku 2024 r.

6

PCC

Przedłuża się podatnikom do dnia 31 stycznia 2025 r. termin do zapłaty podatku i złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych

7

Podatek od spadków i darowizn

Przedłuża się podatnikom zapłatę i składanie deklaracji do dnia 31 stycznia 2025 r.

8

Opłaty radiowo-telewizyjne

niezbędne jest wyrejestrowanie odbiorników

9

Opłaty na rzecz Organizacji Zbiorowego Zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi (OZZ)

ZAiKS zwolni przedsiębiorców z opłat wynagrodzeń dla autorów za wrzesień - nie ma konieczności składania wniosków, nie trzeba płacić faktur za wrzesień - będą one korygowane, niewystawione nie będą wystawiane.

ZAPA - każdy podmiot powinien indywidualnie złożyć drogą mailową wniosek o zwolnienie z opłat z krótką informacją, czy jest zamknięty, czy ma ograniczoną działalność, czy pomaga powodzianom poprzez udostępnienie pokoi. ZAPA wskazała, iż hotele będą zwalniane z opłat po złożeniu wniosku

STOART - należy złożyć wniosek drogą mailową, każda sytuacja będzie indywidualnie rozpatrywana. Zwolnione będą podmioty zamknięte, które prowadzą ograniczoną działalność w zakresie ograniczenia. W przypadku świadczenia pomocy powodzianom poprzez udostępnianie pokoi należy wskazać, czy pomoc jest świadczona nieodpłatnie, czy odpłatnie.

SAWP – IGHP czeka na odpowiedź, ale rekomenduje składanie mailem krótkich wniosków z opisem sytuacji i prośbą o zwolnienie z opłat.

 

Świadczenia i ulgi dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi

  • do 10 tys. natychmiastowej pomocy doraźnej, 
  • do 100 tys. zł na remont mieszkania lub odbudowę pomieszczeń gospodarczych 
  • do 200 tys. zł na odbudowę budynków mieszkalnych.

 

 

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego

powodz@gunb.gov.pl - to adres,na który można zgłaszać obiekty wymagające pilnej oceny stanu technicznego po powodzi.

 

Pracownicze

„Ustawa powodziowa” przyznaje pracownikom 20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy oraz urlop na godziny i 8 dni urlopu na żądanie, po spełnieniu odpowiednich warunków.

 

 

Pracodawca może powierzyć pracownikowi zadania związane z usuwaniem skutków powodzi w ramach zadań wykonywanych w pracy.

 

 

Osobom poszkodowanym w wyniku powodzi pracodawca może wypłacić środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) na pokrycie szkód.

 

 

Przedsiębiorcy, którzy mimo zniszczeń spowodowanych powodzią chcą utrzymać miejsca pracy, mogą ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia. "Świadczenie stanowi zwrot (za okres do 12 miesięcy) kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Odpowiedni wniosek należy złożyć do starosty".

 

 

Pracodawca, który na skutek powodzi ograniczył prowadzenie działalności gospodarczej, może ubiegać się o nieoprocentowaną pożyczkę na utrzymanie miejsc pracy. Wniosek o taką pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, powinien złożyć do marszałka województwa. Pożyczka może być udzielona w wysokości wynagrodzenia pracowników.

  Kasy rejestrujące

Przedłuża się terminy dot. kas rejestrujących w przypadkach wymienionych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.09.2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących - do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń w nim określonych (m.in. powiadomienie o utracie kasy, zgłoszenie danych dot. kasy celem otrzymania nr ewidencyjnego po dokonaniu fiskalizacji, zmiana miejsca użytkowania kasy, zgłoszenia danych po wymianie pamięci fiskalnej, wyrejestrowanie kasy).

 

 

 

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij