Lp. |
|
Zakres pomocy |
1 |
ZUS |
Odroczenie płacenia składek do ZUS przez poszkodowanych powodzią przedsiębiorców, z możliwością skorzystania z rozłożenia na raty, ewentualnie ich umorzenia.
Świadczenie interwencyjne Przysługiwać przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na 16 września 2024 r. i dotyczyć ma osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną (której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną). Aby uzyskać ww. świadczenie, przedsiębiorca musiał ponieść szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioski do ZUS o świadczenie interwencyjne, ww. podmioty mogą składać od 5 października 2024 roku do 16 marca 2025 r. zarówno w:
|
2 |
Organy podatkowe |
Wnioski powodzian rozpatrywane będą w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowych czy w sposób elektroniczny. Poszkodowani mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe - tymczasowe punkty obsługi podatników. |
3 |
PIT, VAT, CIT |
Rozporządzenie Min Finansów z 19.09.2024 r., wydłuża terminy płatności podatków VAT, PIT, CIT, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn oraz związanych z tym ewidencji i deklaracji. Uwaga: Zarząd IGHP wystąpił do MF o wykreślenie z tego rozporządzenia par. 12 pkt 2), który eliminuje z pomocy firmy posiadające siedzibę poza terenem objętym klęską żywiołową, choć prowadzące tam działalność. |
4 |
Podatek VAT |
Odroczenie zapłaty należnego podatku VAT będzie obowiązywać w okresie od dnia 19 września 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Odroczenie składania i wypełniania ewidencji i deklaracji do dnia 25 listopada 2024 r., w tym dla czynności dokonywanych między członkami grupy VAT. |
5 |
PIT, CIT, Ryczałt |
Odroczenie zapłaty podatków dochodowych PIT, CIT, które dotyczy zaliczek miesięcznych należnych za sierpień–grudzień 2024 r., oraz zaliczek kwartalnych za III i IV kw.2024 r. Podatnicy będą mogli je rozliczyć w zeznaniu rocznym, czyli w przypadku podatników PIT do 30 kwietnia 2025 r., a w przypadku podatników CIT do 31 marca 2025 r. |
Przedłużenie do 30 kwietnia 2025 r. terminu do zapłaty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należnego za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. - w przypadku podatników opłacających ryczałt miesięcznie oraz za III i IV kwartał 2024 r. - w przypadku podatników opłacających ryczałt kwartalnie. |
||
Dotyczy to również terminów przekazania podatku PIT-4 i PIT 8AR, czyli zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, pobranych od podatników przez płatników w okresie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r; podatku od przychodów z budynków; od dniówek obrachunkowych wypłacanych przez spółdzielnie; zaliczek pobrany od przychodów nierezydentów
|
||
Do dnia 31 stycznia 2025 r., przedłuża się termin do złożenia rocznych deklaracji składanych przez płatników w razie zaprzestania przez nich prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym. |
||
Przedłuża się o trzy miesiące termin do zapłaty ryczałtu od dochodów spółek podatników CIT - przypadający we wrześniu albo w październiku 2024 r. |
||
6 |
PCC |
Przedłuża się podatnikom do dnia 31 stycznia 2025 r. termin do zapłaty podatku i złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych |
7 |
Podatek od spadków i darowizn |
Przedłuża się podatnikom zapłatę i składanie deklaracji do dnia 31 stycznia 2025 r. |
8 |
Opłaty radiowo-telewizyjne |
niezbędne jest wyrejestrowanie odbiorników |
9 |
Opłaty na rzecz Organizacji Zbiorowego Zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi (OZZ) |
ZAiKS zwolni przedsiębiorców z opłat wynagrodzeń dla autorów za wrzesień - nie ma konieczności składania wniosków, nie trzeba płacić faktur za wrzesień - będą one korygowane, niewystawione nie będą wystawiane. |
ZAPA - każdy podmiot powinien indywidualnie złożyć drogą mailową wniosek o zwolnienie z opłat z krótką informacją, czy jest zamknięty, czy ma ograniczoną działalność, czy pomaga powodzianom poprzez udostępnienie pokoi. ZAPA wskazała, iż hotele będą zwalniane z opłat po złożeniu wniosku |
||
STOART - należy złożyć wniosek drogą mailową, każda sytuacja będzie indywidualnie rozpatrywana. Zwolnione będą podmioty zamknięte, które prowadzą ograniczoną działalność w zakresie ograniczenia. W przypadku świadczenia pomocy powodzianom poprzez udostępnianie pokoi należy wskazać, czy pomoc jest świadczona nieodpłatnie, czy odpłatnie. |
||
SAWP – IGHP czeka na odpowiedź, ale rekomenduje składanie mailem krótkich wniosków z opisem sytuacji i prośbą o zwolnienie z opłat. |
||
|
Świadczenia i ulgi dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi |
|
|
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego |
powodz@gunb.gov.pl - to adres,na który można zgłaszać obiekty wymagające pilnej oceny stanu technicznego po powodzi. |
|
Pracownicze |
„Ustawa powodziowa” przyznaje pracownikom 20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy oraz urlop na godziny i 8 dni urlopu na żądanie, po spełnieniu odpowiednich warunków. |
|
|
Pracodawca może powierzyć pracownikowi zadania związane z usuwaniem skutków powodzi w ramach zadań wykonywanych w pracy. |
|
|
Osobom poszkodowanym w wyniku powodzi pracodawca może wypłacić środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) na pokrycie szkód. |
|
|
Przedsiębiorcy, którzy mimo zniszczeń spowodowanych powodzią chcą utrzymać miejsca pracy, mogą ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia. "Świadczenie stanowi zwrot (za okres do 12 miesięcy) kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Odpowiedni wniosek należy złożyć do starosty". |
|
|
Pracodawca, który na skutek powodzi ograniczył prowadzenie działalności gospodarczej, może ubiegać się o nieoprocentowaną pożyczkę na utrzymanie miejsc pracy. Wniosek o taką pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, powinien złożyć do marszałka województwa. Pożyczka może być udzielona w wysokości wynagrodzenia pracowników. |
Kasy rejestrujące |
Przedłuża się terminy dot. kas rejestrujących w przypadkach wymienionych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.09.2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących - do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń w nim określonych (m.in. powiadomienie o utracie kasy, zgłoszenie danych dot. kasy celem otrzymania nr ewidencyjnego po dokonaniu fiskalizacji, zmiana miejsca użytkowania kasy, zgłoszenia danych po wymianie pamięci fiskalnej, wyrejestrowanie kasy). |