Tegoroczne obrady Forum Hotelarzy IGHP skupiły się wokół tematu negatywnego wpływu pandemii Covid-19 na działalność branży hotelarskiej, sposobów na wsparcie poszkodowanych hoteli oraz rozważań dotyczących przyszłości branży.
Warto być tam, gdzie toczą się rozmowy na temat branży
Uczestników Forum powitał prezes IGHP Ireneusz Węgłowski, który wprowadził uczestników w zagadnienia programu i zwrócił uwagę na rekordową frekwencję spotkania. – Mam nadzieję, że dyskusje panelowe będą na tyle owocne, że dadzą nam więcej informacji i więcej światła na to, jak mamy prowadzić hotele, by pracownicy i goście, a także my sami czuli się bezpiecznie i jednocześnie, abyśmy spełniali misję hotelarzy, która nam przyświeca w naszej pracy – powiedział.
Następnie wiceminister rozwoju i technologii odpowiedzialny za turystykę Andrzej Gut-Mostowy podziękował branży, za rozwagę i konstruktywne podejście do problemów w trakcie pandemii. Zapewnił, że w każdym ze scenariuszy rozwoju epidemii wraz z rządem będzie robił wszystko, by restrykcje dla branży hotelowej były jak najmniejsze.
Serię pięciu dyskusji panelowych otworzył temat: „Możliwe scenariusze sytuacji pandemicznej w kraju”. Wprowadzenia do rozmowy dokonał Ireneusz Węgłowski, który następnie poprowadził debatę, a udział w niej wzięli: Marcin Górzyński, prezes Grupy Aquila (Holiday Inn Warszawa Józefów), Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Izabela Kucharska, zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Wiktor Wróbel, prezes zarządu spółki Nosalowy Dwór. Hotelarze zwracali uwagę na brak prawnych możliwości sprawdzania tzw. paszportów covidowych i weryfikacji gości pod kątem zaszczepienia przeciwko Covid-19. Kwestia potrzeby wypracowania odpowiednich regulacji ma zostać przekazana przez Izabelę Kucharską szefowi resortu zdrowia. Otwarte pozostało pytanie, jak będą funkcjonować hotele po 30 września, ponieważ ostateczną decyzję podejmuje rada medyczna przy premierze. Stanowisko GIS jest takie, że Unijny Paszport Covid powinien „otwierać każde drzwi”. A. Gut-Mostowy zapowiedział, że w przyszłości ewentualne restrykcje będą powiatowe i dla tych przedsiębiorców jest planowana pomoc.
Następnie dyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Rozwoju i Technologii dr Dominik Borek przedstawił założenia do zmian w ustawie o usługach hotelarskich. Głównymi celami zmian są wzmocnienie ochrony konsumenta i wyeliminowanie nieuczciwych praktyk rynkowych w usługach zakwaterowania.
O wsparciu popytu na usługi hotelarskie w drugim panelu dyskutowali Iga Bartczak, dyrektor generalna hotelu Cottonina Hotel & Mineral SPA Resort, Marcin Dragan, przewodniczący rady nadzorczej Profitroom, Joanna Pender, dyrektor generalna hotelu Cesarskie Ogrody oraz Rafał Szlachta, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. Z wypowiedzi rozmówców Tomasza Pieniążka, wiceprezesa IGHP wynika, że zdania na temat efektywności i roli Polskiego Bonu Turystycznego są podzielone. Większość hotelarzy uważa, że nie wygenerował on istotnego, nowego popytu, a stał się jedynie środkiem płatniczym i ponadto nie zawsze był wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem. Co istotne, z możliwości korzystania z bonu są wykluczone obiekty, które nie mają infrastruktury dla rodzin z dziećmi. Odmienną opinię na temat PBT wyraził szef Polskiej Organizacji Turystycznej, którego zdaniem bon generuje popyt na usługi turystyczne i może być rozszerzany na kolejne grupy gości.
Wiceprezes IGHP zwrócił się do również z pytaniem do swoich rozmówców o rolę programów lojalnościowych we wsparciu sprzedaży. Joanna Pender, która jako jedna z pierwszych dołączyła ze swoim hotelem do programu HotelYou, stwierdziła, że jeśli mamy możliwość stworzenia razem programu lojalnościowego, w którym będą rodzime hotele, to warto to przyjąć z radością i dostrzec korzyści. – Nie wyobrażam sobie, że jakikolwiek hotel nie chciałby wejść do programu HotelYou realizowanego przez IGHP. Jestem absolutnie zachwycona taką możliwością i bardzo namawiam wszystkich, żeby wzięli udział w tym programie – powiedziała. Z kolei Iga Bartczak dodała, że siła grupy jest dużo większa niż w przypadku indywidualnego programu hotelu, a koszty uczestnictwa w programie trzeba wkalkulować w koszty marketingu.
„Ekologia, bezpieczeństwo, innowacje” to tytuł kolejnej rozmowy, którą poprowadziła Agnieszka Maszner-Paprocka, członek zarządu IGHP i dyrektor regionalna IGHP w woj. zachodniopomorskim. W panelu uczestniczyli Aleksander Czajka, manager ds. sprzedaży z firmy Duni, Grzegorz Kucaba, dyrektor ds. e-commerce z First Data, Bartłomiej Misztal, kierownik działu sprzedaży Buskowianki-Zdrój i Marcin Wajda, dyrektor ds. marketingu i PR z Winterhalter Polska. Uczestnicy tej rozmowy zgodnie podkreślali, że odpowiednie rozwiązania ekologiczne pozwalają zaoszczędzić koszty. Warto też zwracać uwagę na to, czy produkty otrzymały odpowiednie certyfikaty.
O tym, jak wygląda nowa rzeczywistość i zarządzanie pracownikami w hotelu i czy istnieje remedium na trudności kadrowe w hotelarstwie rozmawiali goście Urszuli Kołtko, socjologa i ekspertki Mumotive. Swoimi spostrzeżeniami na ten temat podzielili się Maciej Prostak, CEO SmartHotel, Bartłomiej Szmajdziński, dyrektor HR Orbis, Tomasz Waściński, właściciel firmy F&B i Maung Than Htun Aung, ekspert rynku azjatyckiego, od 20 lat mieszkający w Polsce. Hotel jest trudnym środowiskiem pracy. Kluczowymi słowami w relacji z pracownikami nadal pozostaje zaufanie i pozytywna informacja zwrotna.
Żywiołowo została przyjęta przez uczestników ostatnia dyskusja pt. „Przyszłość polskiego hotelarstwa 2022-2023”, w której można było wysłuchać opinii Sabiny Bartyzel, SVP Operations Accor Eastern Europe, Gheorghe’a Mariana Cristescu, prezesa zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego, Władysława Grochowskiego, prezesa Grupy Arche, Leszka Mięczkowskiego, prezesa Grupy Dobry Hotel, Lidii Wiszniewskiej, dyrektor regionalnej na południową Polskę w Radisson Hotel Group, dyrektor hotelu Radisson Blu Kraków oraz prowadzącego panel Krzysztofa Szadurskiego, wiceprezesa IGHP. Przedstawiciele grup hotelowych byli zgodni co do faktu niepewności jutra, jednak różnie przewidują powrót do wyników operacyjnych sprzed pandemii. Zgodnie podkreślili, że bez powrotu segmentu MICE i podróży służbowych, a także gości zagranicznych trudno będzie się odbudować rynkowi jako całości. W dużo lepszej sytuacji są hotele typowo wypoczynkowe, a niektóre odnotowały rekordowe wakacje. Wyzwaniem dla branży pozostają rosnące koszty energii i koszty pracownicze, a także rotacja pracowników. Konieczna jest stabilność prowadzenia biznesu i odpowiednie zmiany w przepisach, np. w prawie pracy.
Najbardziej poszkodowana w pandemii gałąź gospodarki znów apeluje o ciągłość i przewidywalność prowadzenia działalności oraz partnerski dialog
Ponad 100 hotelarzy złożyło podpis pod Stanowiskiem Polskich Hotelarzy z apelem o ciągłość i przewidywalność prowadzenia działalności hotelarskiej w okresie jesienno-zimowym. IGHP udostępniła stanowisko na platformie online, gdzie do 20 września hotelarze mogą składać swoje podpisy, wyrażając w ten sposób poparcie dla inicjatywy.
Stanowisko jest dostępne pod linkiem: https://www.petycjeonline.com/stanowisko_polskich_hotelarzy.
Po zakończeniu akcji zbierania podpisów pismo zostanie oficjalnie przekazane premierowi Mateuszowi Morawieckiemu i ministrowi zdrowia Adamowi Niedzielskiemu.
Pierwszy dzień VI Forum Hotelarzy IGHP zakończyła uroczysta kolacja, która obfitowała w niespodzianki i dobrą zabawę przy muzyce.
Nowa rada i zarząd IGHP
Następnego dnia, 9 września odbyło się IX Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków IGHP, w którego trakcie wyłoniono nowy skład rady Izby. Na pierwszym posiedzeniu nowo wybranej rady powołano nowy, rozszerzony zarząd. Prezesem zarządu ponownie został Ireneusz Węgłowski. Na nową kadencję ponownie zostali powołani Krzysztof Szadurski, Piotr Kwiatkowski, Tomasz Pieniążek, Julian Bystrzanowski, Marcin Mączyński. Do zarządu Izby dołączyła Agnieszka Maszner-Paprocka, dotychczasowa dyrektor regionalna IGHP w woj. zachodniopomorskim i jednocześnie prezes zarządu Havet Hotel w Dźwirzynie.
Podziękowania dla sponsorów
Zarząd IGHP serdecznie dziękuje sponsorom VI Forum Hotelarzy IGHP. W tym roku Złotymi Sponsorami wydarzenia były firmy: Duni, Winterhalter, Buskowianka Zdrój, First Data, SmartHotel. Sponsorami Srebrnymi: Yammy, Profitroom, Lanwar, Salesianer, Les Higiena, Suma-Granuldisk, FotonTechnik, Zepter, Diversey, CryoScience, Coffema i Kruk Wódka.