Zamiast samemu rozważać budżet dla podróży, poprosiliśmy naszą społeczność turystyczną, by nominowała te miasta, państwa i regiony, które mają najkorzystniejsze propozycje w swej ofercie”, twierdzi Tom Hall, redaktor naczelny magazynu Lonely Planet. „I choć niektóre z wybranych przez nich miejsc mogą się wydawać drogimi, to pieniądze wydane tam przez turystów w 2019 roku będą najlepszą inwestycją, zarówno w porównaniu do innych miejsc na świecie jak w porównaniu do tych samych miejsc w poprzednich latach.”
Łódź uplasowała się na drugim miejscu w tegorocznym rankingu, a oczarowała przemianą dawnych fabryk w przestrzenie kulturalne, rozrywkowe i handlowe. Łódź w zestawieniu wyprzedziła m.in. park narodowy Great Smoky Mountains w USA, Malediwy czy amerykańskie Houston. Pierwsze miejsce w rankingu zajęła Dolina Południowego Nilu w Egipcie.
Specjaliści z Lonely Planet wymieniają następujące obowiązkowe punkty na mapie Łodzi:
- Manufaktura, centrum handlowo-rozrywkowe, gdzie swoją siedzibę ma Muzeum Sztuki (ms2) oraz znajdują się takie atrakcje jak: sztuczna plaża (latem), czy sztuczne lodowisko (zimą) a także tyrolka, czyli przejazd linowy nad Rynkiem Włókniarek Łódzkich;
- Dworzec Łódź Fabryczna – niepowtarzalne dzieło sztuki będące dworcem kolejowym;
- przejażdżka rikszą po ulicy Piotrkowskiej – najdłuższym deptaku handlowym w Europie.
„W ostatnich latach w Łodzi zrealizowano wielkie i ambitne inwestycje, mające na celu pobudzenie i zmodernizowanie tego trzeciego co do wielkości miasta w Polsce. I to widać.” – dodaje Hall. – „Dawne przędzalnie i tkalnie zamieniły się w pełne życia apartamenty, restauracje, miejsca kultury, które teraz tętnią życiem nocnym. Kolorowe murale pojawiające się na ścianach kamienic, magazynów, czy fabryk dały impuls do rozwoju miasta jako mekki dla młodych artystów i przedsiębiorców.”
„To wielkie wyróżnienie dla Łodzi – miasta, które przechodzi obecnie transformację z industrialnego, monoprodukcyjnego molocha, do miejsca przyjaznego mieszkańcom i turystom, miasta z ciekawą, nietuzinkową i przystępną ofertą kulturalną, handlową i rozrywkową” – mówi Hanna Zdanowska, Prezydent Łodzi – „Z roku na rok odwiedza nas coraz więcej turystów, a umieszczenie nas w prestiżowym zestawieniu Lonely Planet z pewnością zapewni większą rozpoznawalność miastu na rynkach zagranicznych i pomoże naszym przedsiębiorcom turystycznym rozwijać swój biznes”.
„Uznanie takiej renomowanej marki jak Lonely Planet stało się przyczynkiem do rozpoczęcia kampanii marketingowej Łodzi, którą będziemy kierować do mieszkańców Polski, Wielkiej Brytanii i Niemiec”. – dodaje Tomasz Koralewski, Prezes Łódzkiej Organizacji Turystycznej. – „Będziemy działać w sferze public-relations, w Internecie oraz poprzez sieć Partnerów takich jak Polska Organizacja Turystyczna, Ryanair, Lufthansa, Atlas Arena, Vienna House Andel’s Łódź, DoubleTree by Hilton Łódź czy Urząd Marszałkowski w Łodzi. Będziemy dumnie pokazywać samo wyróżnienie, jak również naszą ofertę na krótkie przyjazdy turystyczne. Oferta ta jest skupiona na wielojęzycznym portalu turystycznym miasta pod adresem www.lodz.travel.
Każdego roku Lonely Planet wybiera listę Best in Travel, wskazującą najlepsze 10 miast, państw i regionów, które w nadchodzącym roku warto zwiedzić. Początkiem jest nominacja ze strony redaktorów, użytkowników oraz influenserów tworzących społeczność Lonely Planet. Następnie odbywa się głosowanie przez wybrane jury. Rezultatem jest różnorodna lista miejsc, które warto odwiedzić w nadchodzącym roku. Omawiane są także podstawowe trendy podróży, które zaczynają dominować w podróżowaniu. Najlepiej sprzedającą się książką wydawnictwa pozostaje obecnie 14. wydanie Lonely Planet Best in Travel, natomiast ich główna strona internetowa www.lonelyplanet.com/best-in-travelzawiera porady i filmy poświęcone wizycie w każdym z wytypowanych miejsc.
Najkorzystniejsze miejsca do odwiedzenia w 2019 roku wg Lonely Planet:
- Dolina Południowego Nilu, Egipt–“Światowej klasy starożytne miejsca, dostępne za parę dolarów”
- Łódź, Poland–“Łączy renowację industrialnych przestrzeni z odważnymi projektami architektonicznymi ”
- Park Narodowy Great Smoky Mountains, USA –“Jedne z najlepszych wędrówek po wschodniej stronie Mississippi”
- Malediwy –“Biznes rośnie – niczym wieści o sieci niedrogich noclegów”
- Houston–“Świetne miejsce, by uczcić 50-lecie wielkiego kroku dla ludzkości”
- Argentyna–“Ten kraj zachęca ludzi do znacznych oszczędności”
- Bangladesz–“Miejsce Światowego Dziedzictwa UNESCO czekające na odkrycie”
- Albania–Ostatnia granica Europy, wiele niezwykłych ofert, niedostępnych na pierwszy rzut oka”
- Ekwador –“Chcesz zobaczyć w krótkim czasie to, co najlepsze w Ameryce Południowej?”
- Słowenia – “To Europa w miniaturze i świetny wybór ofert dla każdego”
Czym jest Lonely Planet?
Lonely Planet jest wiodącym wydawnictwem na rynku podróżniczym, publikującym najlepsze i najbardziej cenione przewodniki od 1973 roku, pełne wartościowych i przydatnych wskazówek skierowanych dla każdego rodzaju podróżnika. Przez ostatnie cztery dekady sprzedano ponad 145 milionów egzemplarzy przewodników i stworzono społeczność, skupiającą prawdziwych pasjonatów podróżowania. Lonely Planet to strona internetowa lonelyplanet.com, aplikacja na telefon, filmy video w 14. wersjach językach, dziewięć międzynarodowych czasopism, książki lifestylowe, e-booki i wiele, wiele więcej. Na bieżąco można obserwować konta na Facebooku (facebook.com/lonelyplanet), Twitterze (@lonelyplanet), Instagramie (instagram.com/lonelyplanet) i Snapchat (@lonely.planet).
Łódzka Organizacja Turystyczna
Łódzka Organizacja Turystyczna rozpoczęła działalność w 2017 roku. Została powołana jako stowarzyszenie z inicjatywy Miasta Łodzi oraz lokalnych instytucji i przedsiębiorców branży turystycznej. Misją organizacji jest budowanie pozytywnego wizerunku Łodzi jako miejsca atrakcyjnego turystycznie oraz wspieranie rozwoju rynku turystycznego w Łodzi i aglomeracji łódzkiej. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Organizacji (www.lodz.travel) oraz na Facebooku (https://www.facebook.com/lotlodz/).