Mimo nie najlepszej pogody hotelarstwo europejskie ma się dobrze. Dobra passa rozpoczęta na początku roku 2017 trwa nadal.
Po obiecujących wynikach października (RevPAR +5,2% ) i kolejnym wzroście wartości RevPAR o 6,9% w listopadzie, grudzień zakończył się wynikiem wyższym niż grudzień 2016 roku o 6,3%.
Wzrost ten wynika z wyższej niż w grudniu ubiegłego roku o 2,3 punktu procentowego frekwencji, która wyniosła 61,8% oraz podniesienia średniej ceny noclegu o 2,4% z 96 do 99 Euro.
Dobre wyniki odnotowano we wszystkich kategoriach hoteli. Najwyższy wzrost uzyskały hotele 5*. Tu wartość wskaźnika RevPAR wzrosła o 8,6% w wyniku wyższej o 2,2 punktu procentowego frekwencji (61,2%) i wzrostu średniej ceny o 4,6%.
Portugalia odnotowała blisko 20% wzrostu wartości wskaźnika RevPAR z umiarkowanym wzrostem frekwencji z 48,3% do 52,6% tj. o 4,3 punktu procentowego. Średnia cena noclegu wzrosła o 10% z 69,7 do 76,7 Euro. Moda na wyjazdy do Lizbony w tym roku spowodowała ogólny wzrost liczby przyjazdów do Portugalii.
Podobną dynamikę wzrostu reprezentuje Belgia, gdzie wzrost wartości RevPAR wyniósł 17,3%. Wynika to ze wzrostu frekwencji o 4,3 punktu procentowego i wzrostu średniej ceny noclegu o 9,9%. Bruksela zdecydowanie podnosi się po negatywnych skutkach zamachów terrorystycznych, na co wyraźnie wskazują wyniki belgijskich hoteli w kolejnych miesiącach. W noc sylwestrową stolica kraju odnotowała frekwencję wynoszącą 93,1%. Wzrost wartości RevPAR w ostatnim dniu roku 2016 w stosunku do tego dnia w roku 2015 wyniósł 36,5%. Analogiczne porównanie RevPAR w dniach sylwestra 2017 i 2016 roku pokazało wzrost o 20,5%.
Najwyższe frekwencje odnotowano w czołowych destynacjach turystycznych Europy. Austria, ze względu na sylwestrowe atrakcje Wiednia, uzyskała niewielki (0,3%) wzrost wartości RevPAR, ale najwyższą frekwencję wynoszącą 76,4 %. Zjednoczone Królestwo uzyskało frekwencję wynoszącą 71,6%, przy wzroście wartości RevPAR o zaledwie 1,5%. Luksemburg, przy frekwencji wynoszącej 70,5% uzyskał wzrost wskaźnika RevPAR o 11,5% dzięki wzrostowi średniej ceny o 9,5%.
Łotwa odnotowała wzrost wartości RevPAR o 9,8% w wyniku zwiększenia frekwencji o 5,5 punktu procentowego z 55,5% do 61%.
Rok 2017 był korzystnym rokiem dla hoteli Europy a grudzień był jego godnym zwieńczeniem. Można mieć nadzieję na dalszy dynamiczny rozwój branży w roku 2018.