HOTELE W EUROPIE GRUDZIEŃ 2016, RAPORT MKG HOSPITALITY

08.05.2017
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

W grudniu, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, wszystkie kategorie hoteli w Europie odnotowały wzrost wskaźników. Wynika to ze wzrostu frekwencji oraz średnich cen noclegów. W skali roku jednak, wyniki są w zasadzie stabilne. Hotele naszego kontynentu wyraźnie przyspieszyły osiągając wzrost wskaźnika RevPAR w stosunku do grudnia 2015 roku wyższy o 6,1%. Wynik ten osiągnięto dzięki wzrostowi frekwencji o 2,6 punktu procentowego wraz ze wzrostem średniej ceny noclegu o 1,6%.. Podobnie jak w listopadzie poprawa wskaźników objęła wszystkie kategorie hoteli. W grudniu hotele 4* odnotowały pierwszy istotny wzrost wskaźnika RevPAR (+7%) dzięki wzrostowi frekwencji o 2,4 punktu procentowego i podniesieniu średniej ceny noclegu o 2,6%.

 Poza Francją i Luksemburgiem wszystkie kraje Europy uzyskały wyniki lepsze niż w grudniu 2015 roku. Najlepszy wynik osiągnęły Węgry (RevPAR +21,4%) dzięki frekwencji wyższej o 10 punktów procentowych osiągając poziom 67%, co jest wyjątkowym osiągnięciem w grudniu. Dotrzymuje im kroku Republika Czeska ze wzrostem RevPAR o 17,5% dzięki wysokiej frekwencji oraz wzrostowi średniej ceny noclegu o 8,5%. Sześć kolejnych krajów odnotowało dwucyfrowy wzrost wartości wskaźnika RevPAR: Grecja (+12,2%), Wielka Brytania (+12,5%), Portugalia (+12,3%), Austria (+12,3%), Holandia (+12%) i Belgia (+10%). Po raz pierwszy od wielu miesięcy Belgia osiągnęła poprawę wyników dzięki wzrostowi o frekwencji 7,1 punktu procentowego. Wskazuje to, że kraj odzyskał zaufanie turystów, które znacznie obniżyło się po zamachach terrorystycznych w marcu ubiegłego roku. Poprawa wskaźników Wielkiej Brytanii wynika ze wzrostu średniej ceny noclegu o 6,6% oraz dewaluacji funta sprzyjającej zakupom turystów zagranicznych.

         Rynek francuski prezentuje się nieco słabiej niż w grudniu 2015 roku – wskaźnik RevPAR jest niższy o 0,6%. Frekwencja jednak wzrosła o 2,6 punktu procentowego, co dobrze wróży na przyszłość, ale nie może zrekompensować obniżenia średniej ceny noclegu o o 5,4%.

         W roku 2016 hotele Europy odnotowały nieznaczną poprawę wyników (RevPAR +0,3%) w stosunku do roku 2015. Frekwencja utrzymała się na tym samym poziomie podczas gdy średnia cena noclegu wzrosła o 0,4%. Trzy przodujące kraje to: Hiszpania (RevPAR +12,3%), Portugalia (+11,1%) i Polska (+10,4%). Zgodnie z oczekiwaniami najsłabsze wyniki uzyskały Francja i Belgia ze spadkiem wartości RevPAR odpowiednio o 5,1% i 11.8%. Spadek wyników w porównaniu do roku 2015 odnotowały także Włochy, co wynikało ze szczególnie bogatego kalendarza imprez w tym kraju w roku ubiegłym. Z podobnych przyczyn niewielki spadek wartości RevPAR (-1,1%) odnotowały hotele Luksemburga.

         Rok 2016 charakteryzował się w zasadzie stabilnością wyników. Dobre wyniki grudnia sugerują pozytywną dynamikę branży w roku 2017. 

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij