W konferencji uczestniczyli przedstawiciele wyższych uczelni turystyczno-hotelarskich, przedsiębiorcy i samorząd gospodarczy branży turystycznej i hotelarskiej oraz przedstawiciele instytucji działających w tym sektorze.
W trakcie konferencji dokonano oceny wpływu światowego kryzysu gospodarczego na stan sektora turystyki w Polsce, pokazano negatywny wpływ kryzysu na turystykę przyjazdową , aktywność turystyczną Polaków jak i zatrudnienie w sektorze usług turystycznych. Zastanawiano się nad możliwościami minimalizacji negatywnych skutków kryzysu, w tym nad metodami świadomego zarządzania kryzysem.
Wskazano na istotne znaczenie różnych metod badawczych ruchu turystycznego w Polsce jako niezbędnych instrumentów diagnostyki i aproksymacji zjawisk występujących na rynku turystycznym.
Wskazywano różne możliwości działań, które mogą zminimalizować negatywne skutki kryzysu w sektorze turystyki i hotelarstwa w Polsce. Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki S.A wskazał na konkretne działania o charakterze organizacyjnym, promocyjnym i finansowym. Wśród tych pierwszych propozycji należy wspomnieć o celowości rozpoczęcia prac Międzyresortowego Zespołu ds. Koordynacji Zadań Rządu określonych w dokumencie „Kierunki rozwoju turystyki w Polsce do 2015 roku", konieczności powołania zespołu antykryzysowego o kompetencjach decyzyjnych z przy Ministrze właściwym ds. turystyki, zwiększenie zakresu współpracy pomiędzy jednostkami administracji państwowej i samorządowej czy poszerzony zakres monitorowania rynku turystycznego i zdecydowanie lepszy przepływ informacji. Niezbędnym wydaje się zwiększenie zakresu współpracy między władzą publiczną a podmiotami gospodarczymi czy ich zrzeszeniami.
Należy podjąć dodatkowe działania w zakresie promocji Polski za granicą, szczególnie dodatkowe kampanie promocyjne w latach 2009 - 2010 na rynkach sąsiednich i rynku niemieckim z dodatkowo uruchomionych środków rządowych na poziomie 30-40 mln. zł rocznie.
Warto przeciwdziałać skutkom kryzysu w gospodarce turystycznej, gdyż może ona być istotnym motorem wychodzenia z kryzysu gospodarczego i stymulatorem wzrostu zatrudnienia.
K.W.