Na wyższe wpływy złożą się wydatki kibiców zagranicznych oraz zaproszonych gości, przedstawicieli UEFA i mediów oraz sponsorów. Badania zostały przeprowadzone na podstawie doświadczeń związanych z napływem turystów do krajów organizujących Euro w latach 2004 i 2008. Wzrost hotelowej bazy noclegowej przyczyni się do zwiększenia przychodów z turystyki w latach 20013-2020 o łącznie 241 mln zł.
10 września w Krynicy, podczas Forum Ekonomicznego zorganizowanego przez Spółkę PL.2012, wyniki pierwszego kompleksowego badania wpływu organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 na polską gospodarkę, przedstawił dr Jakub Borowski z SGH. Prof. Ryszard Rapacki, doradca naukowy projektu zauważył: miedzy innymi „W języku ekonomicznym impreza EURO jest traktowana jako szok ekonomiczny.
To zdarzenie, które wywołuje impuls wzrostowy. Na podkreślenie zasługują dwie rzeczy: szok to wydarzenie jednorazowe, ale efekty tego szoku są trwałe i długofalowe. Ze wstępnego zastosowania modelu ekonomicznego wynika, że dodatkowe ale trwałe efekty to dodatkowe 2 % PKB. Ekonomiści nazywają to realną konwergencją - dzięki tym dodatkowym 2% PKB Polska osiągnie trwały wyższy poziom dochodu w porównaniu z wariantem, w którym nie byłoby w Polsce EURO 2012. Czyli trwałe efekty to: dodatkowy wzrost gospodarczy i zmniejszenie luki rozwojowej. To, co wyniknęło z opracowania to jest prognoza i trzeba mieć świadomość czynnika niepewności".
Efekty gospodarcze turnieju zostały zbadane za pomocą dynamicznego modelu równowagi ogólnej (CGE). Modele tego typu stają się obecnie podstawowym narzędziem podobnych analiz - zastosowano je m.in. do oceny efektów organizacji igrzysk olimpijskich w Sydney (Madden, 2002), Londynie(Blake, 2005) i Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w RPA (Bohlmann, van Heerden 2008).
źródło; PAP, PL.2012