Poniżej, cytujemy informację na temat debaty, która odbyła się w redakcji Dziennika Rzeczpospolita. Tematem debaty była „Turystyka biznesowa - jak ją promować i jak zarabiać na przyjeżdżających do Polski przedsiębiorcach”. Debatę zorganizowano z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej i była pierwszym spotkaniem z cyklu „Promujmy Polskę Razem”. Dołączony, na dole strony dokument PDF, stanowi relację z debaty jaka otrzymaliśmy od Redakcji Dziennika Rzeczpospolita.
W debacie wzięli udział Rafał Szmytke, prezes polskiej Organizacji Turystycznej, Aleksander Pietyra, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Tomasz Kayser, wiceprezydent UM Poznania, Maciej Grelowski, przewodniczący Rady Głównej BCC, Krzysztof Łopaciński, prezes Instytutu Turystyki. Spotkanie prowadził Adam Woźniak, dziennikarz zielonych stron Rzeczpospolitej.
Polska systematycznie nadrabia dystans
Popyt na usługi konferencyjne i związane z obsługą ruchu biznesowego, pomimo skutków kryzysu boleśnie odczuwanego w gospodarce turystycznej, utrzymuje się nadal na wysokim poziomie. Polska systematycznie nadrabia dystans dzielący nas od krajów specjalizujących się w usługach turystyki biznesowej. Statystyki pokazują, że 30 proc. światowych obrotów branży turystycznej przypada na tak zwany przemysł spotkań. Z myślą o uczestnikach konferencji urządza się zamknięte dla publiczności targi. Powołuje do życia organizacje branżowe. Na ich potrzeby wydaje się dziesiątki fachowych tytułów prasowych. W tym sensie możemy mówić o środowisku, które wytworzyło odrębne reguły biznesowe lub nawet o osobnej gałęzi wyrastającej z głównego pnia gospodarki światowej.
Odkąd Polska znalazła się w gronie państw Unii Europejskiej oferta na usługi konferencyjne oraz pozostałe związane z podróżami biznesowymi, szybko się w kraju poszerza. Rośnie zainteresowanie polskim rynkiem Meeting Industry pobudzane też konsekwentnymi działaniami promocyjnymi Biura Konferencji i Kongresów Polskiej Organizacji Turystycznej (Convention Bureau of Poland) oraz współpracujących z POT miejskich Convention Bureaux w największych miastach w kraju.
Działania promocyjne kreujące pozytywny wizerunek kraju
Decyzja Unii Europejskich Związków Piłkarskich o powierzeniu Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012 oraz wcześniej – Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej zapowiada okres koniunktury w turystyce biznesowej. Przygotowania Polski do prezydencji obejmują działania służące budowaniu korzystnego wizerunku państwa, tworzeniu pozytywnych skojarzeń sprzyjających nawiązywaniu i utrwalaniu właściwych kontaktów z państwami Unii Europejskiej w sferze gospodarki, kultury i turystyki oraz podniesieniu rozpoznawalności Polski na arenie międzynarodowej. Większej wyrazistości i skuteczności nabierają działania promocyjne kreujące pozytywny wizerunek Polski, gospodarza skomplikowanego organizacyjnie, prestiżowego widowiska sportowego o wysokiej międzynarodowej randze.
Doświadczenie posiadane przez Polską Organizację Turystyczną w kreowaniu wizerunku naszego kraju za granicą jest w tych przedsięwzięciach wykorzystane w toku współpracy z instytucjami zaangażowanymi we właściwe przygotowanie Polski do przejęcia w przyszłym roku przewodniczenia Radzie Unii Europejskiej – mówił prezes POT Rafał Szmytke.
Dyplomacja kongresowa
W systemie promowania przez POT polskiego rynku usług turystyki biznesowej ważnym elementem jest realizacja programu Ambasadorów Kongresów Polskich. Organizatorami programu są wspólnie Polska Organizacja Turystyczna i Stowarzyszenie „Konferencje i Kongresy w Polsce” oraz zaproszone osoby, instytucje i organizacje. Program kierowany jest do przedstawicieli świata nauki, kultury, sportu, biznesu i innych środowisk zawodowych, a w szczególności do osób pełniących różne funkcje we władzach stowarzyszeń i organizacji międzynarodowych, stałych uczestników międzynarodowej wymiany naukowej, kulturalnej i gospodarczej. Celem przyświecającym obydwu stronom jest zdynamizowanie programu dla uzyskania wyrazistych efektów marketingowych - wzmocnienia promocji Polski jako destynacji kongresowej, wzrostu liczby przyjazdów biznesowych i wzrostu przychodów z tego segmentu turystyki. Co roku przyznawany jest przez Kapitułę programu honorowy tytuł „Ambasador Kongresów Polskich”. Potwierdzeniem tytułu jest dyplom i statuetka, wręczana podczas organizowanej corocznie uroczystej Gali Ambasadorów Kongresów Polskich. Programy Ambasadorów Kongresów realizowane są od lat w kilkunastu krajach świata. Polegają one na zachęcaniu osób mających kontakty zagraniczne - zwłaszcza naukowców, biznesmenów, specjalistów różnych branż - do skutecznego zapraszania do danego kraju konferencji i kongresów. W przypadku Irlandii, inicjatora tego pomysłu, program w ciągu trzech pierwszych lat funkcjonowania przyniósł wzrost liczby kongresów o kilkaset procent. Znaczące sukcesy osiągnęły analogiczne programy w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Hongkongu, czy w wielkich miastach, na przykład Edynburgu i Madrycie.
Konkurencyjność polskiej oferty
Słabym punktem, który ma wpływ na powodzenie programu promującego turystykę biznesową pozostaje nadal nie dość rozwinięta infrastruktura kongresowa, co odczuwalnie obniża konkurencyjność polskiej oferty na rynku europejskim i światowym. Stopniowo następują jednak konieczne inwestycje podnoszące standard infrastruktury, choć dotąd żaden z inwestorów nie podjął ryzyka budowy w Polsce profesjonalnego centrum kongresowego zdolnego pomieścić powyżej 10 tys. gości. Krokiem we właściwym kierunku są inwestycje w obiekty mniejsze, które w perspektywie czasowej mogą być stopniowo rozbudowywane. Godnym podkreślenia są plany czynione przez zarząd Międzynarodowych Targów Poznańskich, które zamierzają w najbliższym czasie przeznaczyć około 30 mln zł na inwestycje zwiększające potencjału obsługi imprez kongresowych, o czym informował wiceprezydent Poznania Tomasz Kayser. Poznań należy do czołówki polskich miast rozwijających turystykę biznesową, a działania promocyjne prowadzone wspólnie przez administrację samorządową i przedsiębiorców zrzeszonych w Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej mogą służyć za przykład przemyślanych i właściwie prowadzonych działań promujących turystykę biznesową w oparciu o zasady partnerstwa publiczno-prywatnego.
Zmniejszamy rażący dystans
Analizy wykresów statystycznych sytuują nasz kraj w ogonie Europy pod względem poziomu inwestycji w tak zwany przemysł gościnny. Wynika z nich, iż na dziesięć tysięcy mieszkańców przypada w Polsce czterdzieści miejsc noclegowych w hotelach i jest to najniższy wskaźnik w Unii Europejskiej. W Niemczech i Czechach liczba ta jest pięciokrotnie wyższa – zwracał uwagę Maciej Grelowski, przewodniczący Rady Głównej BCC
Ten rażący dystans świadczący na naszą niekorzyść będzie jednak zmniejszany zgodnie z tendencją gospodarczą. Jak powiedział Krzysztof Łopaciński, prezes Instytutu Turystyki, odnotowywanym zjawiskiem polskiego rynku jest też między innymi stopniowe dostosowanie oferty hotelowej do oczekiwań osób podróżujących w celach służbowych. W latach 90. - okresie zmian ustrojowych w Polsce, do naszego kraju wpłynęły kapitały zagraniczne, a wraz z nimi rzesza podróżujących w interesach menedżerów, którzy wypełnili nieliczne polskie hotele. Dzisiaj, po kilkunastu latach, strumień biznesowych gości nie zważających na wysokość rachunków hotelowych, wyraźnie się zmniejszył. Część VIP-ów dla wygody zatrzymuje się w służbowych apartamentach. Zmalała liczba obcokrajowców zatrudnionych w polskich filiach zachodnich firm. Zastępują ich polscy specjaliści. Podczas gdy luksusowe hotele czekają na gości, pojawili się w naszym kraju zwykli turyści i drobni biznesmeni, którzy ponad wielogwiazdkowy komfort przedkładają średni standard za tańsze pieniądze. Potrzebą chwili stało się więc inwestowanie w niedrogą bazę na dobrym poziomie europejskim. Do takiej należą hotele Etap, Premier Classe, Campanile, Ibis, ale też duża szansa otwiera się przed pensjonatami i hotelikami o rodzinnej atmosferze.
Więcej współpracy mediów i instytucji promujących gospodarkę
Znamiennym wątkiem poruszonym w konkluzji dyskusji przez prezesa Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Aleksandra Pietyrę, nawiązującym do miejsca spotkania - siedziby wpływowego dziennika Rzeczpospolita – było podkreślenie wagi, jaką jest polepszenie współpracy pomiędzy mediami i instytucjami odpowiedzialnymi za działania promocyjne. Dziennikarze zbyt często pomijają w swoich materiałach profity, jakie dla budżetu miast wnosi organizacja prestiżowych imprez kongresowych, uważając za bardziej wartościowe informacje o utrudnieniach i emocjach mieszkańców, towarzyszących między innymi zmianom organizacji ruchu ulicznego w godzinach przejazdu osobistości przybyłych na obrady i paraliżujących w tych godzinach miejski ruch w ulicznych korkach.
Do wniosków z pierwszej debaty z cyklu „Promujmy Polskę Razem” zorganizowanej z inicjatywy Biura Komunikacji POT w redakcji dziennika Rzeczpospolita, będziemy wracać na łamach Aktualności Turystycznych w materiałach dotyczących procesów gospodarczych związanych z rozwojem turystyki biznesowej w naszym kraju”.
źródło; Aktualności Turystyczne.pl