Obecnie w Polsce działają trzy hotele Hilton. Pierwszy został uruchomiony w połowie 2007 roku w Warszawie i był inwestycją własną amerykańskiej sieci. Dość długo czekała ona z kolejnymi otwarciami, w najbliższym czasie będzie ich jednak całkiem sporo. Nowe obiekty powstają na zasadzie franczyzy.
W tej formule funkcjonuje od połowy 2010 r. drugi obiekt działający pod marką Hilton w naszym kraju - gdański pięciogwiazdkowiec będący własnością prywatnego inwestora działającego od lat w branży hotelarskiej. Na początku roku został uruchomiony kolejny obiekt franczyzowy. Jest to jednocześnie pierwszy hotel w Polsce działający pod marką Hilton Garden Inn. Powstał on w Krakowie.
Do tych trzech obiektów wkrótce ma dołączyć 5 następnych: Hilton we Wrocławiu, Hilton Garden Inn we Wrocławiu i Rzeszowie oraz Doubletree by Hilton w Łodzi i Warszawie. Niedawno rozpoczęto realizację inwestycji w Łodzi. Inwestorem jest grupa Toya, spółka Film Hotel oraz konsorcjum banków. Hotel ma zostać otwarty na przełomie 2012 i 2013 r. We franczyzie ma działać również warszawski Doubletree by Hilton, a także hotele powstające we Wrocławiu i Rzeszowie.
Marki Doubletree by Hilton oraz Hilton Garden Inn są pozycjonowane niżej niż Hilton (w tym luksusowym formacie działają obiekty w Warszawie i Gdańsku), ich standard odpowiada mniej więcej czterem gwiazdkom. Inwestowanie w hotele wysokiej, ale nie najwyższej klasy wydaje się mądrym i bezpiecznym posunięciem. Przypomnijmy, że warszawski Hilton, który do niedawna miał pięć gwiazdek, pod koniec ubiegłego roku na własne życzenie zrezygnował z jednej. W ten sposób próbuje wyjść na przeciw klientom biznesowym, którzy w czasie kryzysu, zaczęli ciąć wydatki na podróże służbowe. Wiele firm, które dawniej pozwalały swoim pracownikom na rezerwacje w pięciogwiazdkowcach, obecnie korzysta maksymalnie z obiektów czterogwiazdkowych.
Bez względu na standard, inwestycja w hotel jednej z marek Hiltona jest niebagatelna. Przypomnijmy, że budowa warszawskiego Hiltona pochłonęła ok. 53 mln euro i trwała trzy lata. Koszt budowy gdańskiego obiektu szacowany był wstępnie na 160 mln zł, ostateczna cena była nieco niższa. Łódzki DoubleTree by Hilton ma zaś kosztować ok. 40 mln euro.
Franczyza w polskiej branży hotelowej bardzo długo nie zyskiwała uznania i nadal jest niszowym zjawiskiem. Wyraźnie widać jednak, że inwestorzy coraz częściej skłaniają się ku temu rozwiązaniu. Oprócz Hiltona poprzez franczyzę rozwija się w naszym kraju także inna znana na całym świecie amerykańska sieć Best Western. Współpraca Warimpeksu z Grupą Louvre zaowocuje otwarciem kilku franczyzowych hoteli ekonomicznych (o standardzie jednej i dwóch gwiazdek) marek Campanile i Premiere Classe. Na tę formę rozwoju w najbliższym czasie zamierza postawić także Orbis rozwijający międzynarodowe marki z grupy Accor (Sofitel, Mercure, Novotel, Ibis, Etap). Na rynku obecne są także polskie sieci udzielające franczyzy takie jak Comfort Express, Chaber czy Hotel DeSilva.
Źródło: franczyzawpolsce.pl