Uzupełnieniem raportu jest badanie zachowań i preferencji polskich konsumentów w odniesieniu do jadania poza domem.
Zdaniem Patrycji Nalepy, analityka rynku handlu detalicznego PMR - „2010 rok był drugim z rzędu, kiedy rynek HoReCa zanotował spadek wartości. Oprócz spowolnienia gospodarczego i niższych wydatków konsumenckich na usługi gastronomiczne, było to efektem niesprzyjających warunków pogodowych na przestrzeni roku oraz żałoby narodowej po katastrofie samolotu prezydenckiego. Rok 2011 powinien się już odznaczać przełamaniem spadkowej tendencji, ale nie spodziewamy się jeszcze znaczącego ożywienia. W dalszym ciągu na rynku utrzymuje się niepewność co do poprawy sytuacji gospodarczej. Ponadto, wzrost cen paliw, energii elektrycznej oraz żywności przekłada się również na stan portfela przeciętnego polskiego konsumenta. 2012 powinien być natomiast rokiem powrotu korzystnej koniunktury i dynamiki na poziomie 6,5%.
Mimo chwilowej recesji polski rynek gastronomiczny ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju. Do głównych czynników wzrostu należeć będą: rozwój gospodarczy i bogacenie się konsumentów, rosnące tempo życia oraz wysoki udział ludzi młodych w strukturze społeczeństwa (40%), dla których jadanie poza domem staje się w coraz większym stopniu normalnością.”
IGHP