Podczas konferencji ogłoszono także plany budowy nowych markowych hoteli w Polsce - AC by Marriott we Wrocławiu i Hampton by Hilton w Łodzi. Obecność wielu polskich i międzynarodowych ekspertów była znakomitą szansą na wymianę doświadczeń oraz rzeczową dyskusję o kluczowych trendach, które pojawiają się w hotelarstwie na całym świecie i mają lub wkrótce będą miały wpływ na rynek polski.
Pierwszy dzień konferencji otwierały trzy prezentacje: Christiana de Barrin - dyrektora generalnego HOTREC, Bartłomieja Walasa - wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Sarah Duignan - dyrektor działu Account Management w STR Global.
Eksperci przedstawiali bieżące i przyszłe trendy, a także kluczowe wyzwania, które stoją przed branżą na całym świecie. W dalszej części konferencji dyskusja moderowana przez Krzysztofa Szadurskiego, prezesa zarządu Hoteli Warszawskich Syrena, toczyła się m.in. wokół wpływu social mediów i shareconomy na zachowania konsumenckie, ale skupiła się przede wszystkim na kwestii parytetów cenowych w kontekście stanowiska UOKiK oraz Macron Law (ustawy, która weszła w życie we Francji 6 sierpnia 2015 r., prawnej regulacji stosunków hoteli z OTAs).
Uczestnicy panelu prowadzonego przez Prezesa Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego - Ireneusza Węgłowskiego, zastanawiali się nad potencjałem "soft brandów" oraz czynnikami napędzającymi rozwój sieci międzynarodowych w Polsce, natomiast paneliści dyskusji prowadzonej przez Jamesa Chappella z Horwath HTL Global rozmawiali o teraźniejszości i przyszłości marek luksusowych w Polsce. W tej części odbył się też panel o najważniejszych wyzwaniach współczesnego hotelarstwa w kontekście zmian pokoleniowych na rynku (pokolenie Millennials), moderowany przez Janusza Mitulskiego - dyrektora ds. rozwoju sieci Marriott International na Europę Środkowo - Wschodnią. Mitulski ogłosił również podpisanie umowy na budowę około 100 pokojowego hotelu AC by Marriott, który powstanie we Wrocławiu przy Placu Wolności.
Tego samego dnia eksperci uczestniczący w panelu "Hotel jako produkt inwestycyjny", prowadzonym przez Patricka J. Saade - wiceprezesa JLL's Hotels & Hospitality Group, wymieniali spostrzeżenia dotyczące czynników wpływających na wycenę hotelu, szczególnie w kontekście pozyskania finansowania na inwestycję. Ostatnia tego dnia dyskusja panelowa, prowadzona przez partnera z DPPA Legal - Piotra Grzonka, skupiła dyskusję ekspercką wokół czynników, które mogą pomóc rozwinąć się sieciom w Polsce i CEE oraz wyborów form zarządzania i ich konsekwencji.
Pierwszy dzień dwudniowej konferencji zamknęła uroczysta gali, podczas której ogłoszeni zostali laureaci w siedmiu kategoriach konkursu Hotelarz Roku 2015. Drugi dzień konferencji, zorganizowany w formie warsztatów dla polskich hotelarzy i inwestorów - składał się z trzech, tym razem równoległych sesji poświęconych: zarządzaniu ceną w hotelu & e-commerce, personelowi w hotelu oraz inwestycjom od fazy planowania po wykonanie. Sesję "Zarządzanie ceną w hotelu & e-commerce", składającą się z trzech modułów tematycznych, moderowała Agnieszka Kasprzak - Revenue Manager w Louvre Hotels Group. Poszczególne moduły dotyczyły wykorzystania różnych narzędzi i metod do zdobywania i zarządzania wiedzą o rynku; wpływu reputacji on-line na hotelowy RevPAR oraz przyszłości revenue management, systemów hotelowych i ich kompatybilności z narzędziami RM. Moderatorką kolejnej sesji - "Personel w hotelu" - była Dorota Trojanowska, partner w firmie doradczej TPA Horwath.
W modułach tematycznych poruszano zagadnienia dotyczące współpracy pracodawcy i pracowników, walki z negatywnym wizerunkiem pracodawcy i stereotypami branżowymi oraz przywództwa w hotelarstwie. Paneliści dyskutowali także o problemie z brakiem odpowiednich kadr i oczekiwanych kompetencjach zawodowych, a także o wadach i zaletach outsourcingu personelu. Trzecia sesja, "Inwestycje - od idei do wdrożenia projektu", prowadzona Wojciecha Łopacińskiego, doradcę i szkoleniowca hotelarskiego, poświęcona była takim zagadnieniom, jak cyfryzacja w hotelarstwie, architektura, realizacja procesu budowlanego, model funkcjonowania a jego wpływ na finansowanie.
ORGANIZATORZY
Horwath HTL jest światowym liderem wśród firm konsultingowych specjalizujących się w doradztwie dla rynku hotelowego i turystycznego. Dostarczamy kompleksowych i specjalistycznych usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klientów. Doradzamy, wspieramy i współpracujemy z Klientami na wszystkich etapach funkcjonowania projektu, aby pomóc w osiągnięciu planowanych celów. Posiadamy bogate doświadczenia w zakresie realizacji projektów takich jak planowanie i rozwój Inwestycji, analizy rynku i studia wykonalności, doradztwo transakcyjne, asset management, audyty operacyjne, strategie marketingowe i produktowe, wyceny istniejących obiektów oraz business recovery. Hotelarz to lider mediów hotelowych w Polsce. Ukazujące się nieprzerwanie od 1962 roku czasopismo oraz branżowy portal www.e-hotelarz.pl cieszą się najwyższym zaufaniem branży hotelarskiej w Polsce. Dostarczają specjalistyczną wiedzę, inspirują, a także wspierają rynek hotelarski szeregiem działań prośrodowiskowych: Hotelarz jest organizatorem specjalistycznych szkoleń (w ramach Akademii Hotelarza) oraz inicjatorem i organizatorem najpopularniejszego konkursu branżowego – Hotel z Pomysłem.
AUTOREM ZAMIESZCZONYCH ZDJĘĆ JEST P. PIOTR GILARSKI www.gilarski.com