Według National Travel Monitor, w porównaniu do zeszłego roku wzrasta popyt na samodzielne, nie zrzeszone w sieciach hotele i obiekty zakwaterowania, przy jednoczesnym spadku zainteresowania ofertą sieci. Przy dokonywaniu wyboru zakwaterowania, urlopowicze coraz częściej kierują się zasadą „jakość za rozsądną cenę". W porównaniu do zeszłego roku, częściej wybierają hotele bądź motele, które nie posiadają restauracji (40% versus 34%) oraz rzadziej dokonują wyboru obiektu z pełnym wachlarzem usług i gastronomii (60% versus 66%).
Jak mówi Peter Yesawich, prezes Ypartnership, w nadchodzących miesiącach będziemy mieli do czynienia z przekształceniem się podróży a nie z zarzuceniem podróży. Wyniki pierwszego badania przeprowadzonego przez Ypartnership i Travel Industry Association, ukazują że np. Amerykanie ograniczają wydatki na podróże i w związku z tym wybierają tańsze destynacje i decydują się na krótszy wypoczynek. Amerykańscy turyści nie rezygnując z wyjazdów wypoczynkowych znacznie ograniczają wydatki, w szczególności te czynione w hotelach i restauracjach.
Peter Yesawich, prezes Ypartnership wskazuje również na inne czynniki wzrostu popularności wynajmu indywidualnych obiektów zakwaterowania - "Wzrost zainteresowania nie sieciowymi hotelami i apartamentami jest spowodowany dwoma czynnikami; po pierwsze wzrasta liczba klientów szukających nowości i bardziej intymnego charakteru zakwaterowania, które mogą znaleźć w obiektach samodzielnych operatorów. Po drugie ogólna sytuacja ekonomiczna jest oczywistym czynnikiem motywującym wyszukiwanie alternatywnych propozycji na spędzenie urlopu" .
Jak twierdzi Ypartnership/Yankelovich 2009 National Travel Monitor, w tym sezonie przeważa wynajem mieszkań lub apartamentów na czas urlopów wypoczynkowych i wskazuje na trzy główne czynniki determinujące taki wybór . Są nimi; po pierwsze poszukiwanie „jakość za odpowiednią cenę", po drugie lokalizacja oraz cena za pokój.
Podczas gdy lokalizacja i cena jako czynniki determinujące były wskazane przez ten sam procent respondentów zarówno w 2008 jak i 2009 roku, tak już ilość osób kierujacych się zasadą „jakość za adekwatną cenę" znacznie wzrosła, z 82% do 88 % w 2009 roku. I tak wzrosła liczba respondentów oczekujących rozszerzenia oferty o dodatkowe usługi, które zawarte byłyby w cenie pokoju, np. śniadanie (z 51 do 58%). Jednocześnie należy zauważyć, że znacząco spadł ( z 51% do 44%) wpływ rozpoznawalności marki jako czynnika decydującego o wyborze zakwaterowania.
Czynniki decydujące przy wyborze obiektu zakwaterowania przez klientów indywidualnych w latach 2008 i 2009 ( według Ypartnership/Yankelovich 2009 National Travel Monitor).
rok 2008 i 2009r.
- hotele sieciowe 84% 80%
- hotele indywidualne 16% 20%
- hotele z pełnym serwisem 66% 60%
- nisko usługowe hotele 34% 40%
źródło; Ypartnership/Yankelovich 2009 National Travel Monitor