Wskaźnik stosunku ceny do jakości hoteli (HPLI) półrocze 2009 wykazuje:
- W czasie kryzysu gospodarczego: na całym świecie wzrosło zadowolenie gości z usług hotelowych,
- Hotele w Lizbonie w skali światowej na miejscu pierwszym; metropolie takie jak Londyn, Moskwa czy Nowy Jork odpadły z konkurencji; Warszawa na miejscu siódmym,
- Stosunek ceny do jakości polskich hoteli konkurencyjny w skali światowej,
- Ożarów Mazowiecki broni pierwszego miejsca przed Karpaczem,
- Kraków i Olsztyn przesuwają się na czołowe miejsca, Marcinowice, Poznań i Gdańsk wypadają przeciętnie.
„Czy Twój pokój hotelowy był wart swej ceny?"
Pytanie to leży u podstaw aktualnej analizy dokonywanej przez hotel.info, bezpłatny serwis online rezerwacji hotelowych dla ponad 210.000 hoteli na całym świecie. Hotel.info dokonuje przy tym porównania swoich obecnie ponad 1 miliona ocen hoteli podanych przez dokonujących rezerwacji klientów hotel.info z całego świata do stosunku ceny i jakości w hotelach 3- i 4-gwiazdkowych.
Wskaźnik hotel.info stosunku ceny do jakości hoteli (HPLI) na połowę roku 2009 w porównaniu do rankingu z końca roku 2008 wnosi częściowo zaskakujące zmiany:
Zadowolenie gości ze świadczeń hoteli na całym świecie wzrosło w czasie kryzysu. Widocznie kryzys gospodarczy doprowadził do tego, że klienci hoteli lepiej niż wcześniej oceniają stosunek ceny do jakości hoteli. Wartość średnia wszystkich danych od klientów z rezerwacjami w największych 20 metropoliach na świecie polepszyła się z 6,69 punktów na koniec roku 2008 na 7,11 punktów (z 10 możliwych).
Z jednej strony może to wynikać z uwarunkowanych kryzysem korzystniejszych cen za pokój, ponieważ od początku kryzysu na jesieni ubiegłego roku spadły one przeciętnie o 8-10%. Cena jest w końcu ważnym czynnikiem, jeśli chodzi o ocenianie świadczeń hotelu. Z drugiej jednak strony zdaje się być to świadectwem tego, e-hotele w czasach kryzysu intensywniej starają się o klientów - liczba podróżujących ostatnio przecież odczuwalnie się zmniejszyła. Z punktu widzenia ostrzejszej konkurencji widocznie opłaca się znów walczyć o pojedynczych klientów.
Inny ciekawy aspekt: chociaż kryzys gospodarczy wielu hotelarzom nakazuje mocniej "zaciągnąć pasa", wywołana tym redukcja personelu nie doprowadziła dotąd widocznie do uszczerbku na jakości usług hotelowych.
Patrząc w skali globalnej, stosunek ceny do jakości hoteli w Lizbonie (Portugalia) uznawany jest przez gości hotelowych jako najlepszy. Portugalska metropolia oraz niemiecka stolica Berlin w porównaniu do analizy z końca roku 2008 wyparły Tokio(Japonia) na trzecie miejsce. Megamiasta Londyn, Moskwa i Nowy Jork natomiast rozczarowują i nie wchodzą nawet do Top 20. Równie europejskie metropolie Paryż, Amsterdam i szwedzki Sztockholm wypadają z listy Top 20 i zastąpione zostają przez Madryt, Helsinki i Dubai. Polska stolica Warszawa zajmuje budzące szacunek siódme miejsce. Ożarów Mazowiecki i Karpacz, które w zeszłym roku przewodziły czołówce w Polsce, pozostają bez zmian na czele.
Także w naszym kraju wskaźnik hotel.info stosunku ceny do jakości hoteli (HPLI) przynosi kilka wyników, których wcześniej nikt by nie oczekiwał: podczas gdy za zwycięzcą Ożarowem Mazowieckim (8,23) Kraków i Olsztyn przesunęły się na czołowe miejsca, Marcinowice, Poznań i Gdańsk (po raz pierwszy w rankingu) wypadają poniżej przeciętnej i plasują się w ostatniej jednej trzeciej krajowego rankingu. Widocznie hotelarze w tych miejscach raczej poniżej przeciętnej wypełniają swą obietnicę odnośnie ceny i jakości.
Ogólnie biorąc, hotele w dużych polskich miastach w kwestii „cena-jakość" okazują się konkurencyjne międzynarodowo. W porównaniu do średniej wartości metropolii wszystkich analizowanych krajów (w tym także Szwecji, Niemiec, Szwajcarii, Francji, Hiszpanii, Włoszech, USA i Chin) (= 7,33) polski rezultat ze wskaźnikiem HPLI 7,44 w połowie roku 2009 pocieszająco plasuje się ponad przeciętną tych krajów.
Wskaźnik hotel.info stosunku ceny do jakości hoteli (HPLI) - Serwis rezerwacji hotelowych w regularnych odstępach czasu porównuje oceny hoteli, które podane zostały przez klientów dokonujących rezerwacji w punkcie „stosunek ceny do jakości" dla hoteli 3- i 4-gwiazdkowych. Zgodnie z tym hotel.info stawia pytania „Na ile jesteś zadowolony z oferowanej usługi za zapłacone pieniądze?". Goście hotelowi na podstawie systemu punktowego (0 do 10) oceniają stosunek ceny do jakości. Łączna liczba opinii gości hotel.info wynosi obecnie około 1 miliona, przy czym codziennie dochodzi ponad 1.000 nowych.
hotel.info-Top 20 na całym świecie (stolice):
2009 (połowa roku) 2008 rok
1. Lizbona 7,83 1. Tokio 7,84
2. Berlin 7,75 2. Lizbona 7,71
3. Tokio 7,74 3. Praga 7,66
4. Praga 7,73 4. Berlin 7,6
5. Pekin 7,54 5. Pekin 7,35
6. Budapeszt 7,45 6. Warszawa 7,33
7. Warszawa 7,37 7. Ottawa 7,29
8. Dublin 7,31 8. Ateny 7,24
9. Madryt 7,29 9. Istambuł 7,14
10. Ateny 7,25 10. Dublin 7,13
11. Wiedeń 7,23 11. Budapeszt 7,1
12. Ottawa 7,2 12. Zagrzeb 7,07
13. Istambuł 7,15 13. Singapur 7
14. Helsinki 7,09 14. Pary 6,96
15. Zagrzeb 7,08 15. Bangkok 6,91
16. Bangkok 7,07 16. Amsterdam 6,68
17. Singapur 6,88 17. Waszyngton 6,52
18. Rzym 6,85 18. Rzym 6,49
19. Waszyngton 6,56 19. Rio de Janeiro 6,33
20. Dubaj 6,47 20. Sztokholm 5,86
hotel.info-Top 10 Polska:
2009 (połowa roku) 2008 rok
1. Ożarów Mazowiecki 8,23 1. Ożarów Mazowiecki 8,09
2. Karpacz 7,92 2. Karpacz 7,92
3. Kraków 7,62 3. Olsztyn 7,86
4. Olsztyn 7,5 4. Szczecin 7,67
5. Szczecin 7,5 5. Opole 7,5
6. Warszawa 7,37 6. Kraków 7,49
7. Wrocław 7,26 7. Wrocław 7,44
8. Marcinowice 7,14 8. Warszawa 7,33
9. Poznań 7,12 9. Poznań 7,21
10. Gdańsk 6,77 10. Marcinowice 7,08
źródło; e-hotelarz