Jak podaje Horwath HTL w swoim kolejnym półrocznym badaniu rynku usług hotelowych „Global Hotel Market Sentiment Survey" - operatorzy hotelowi czują, że najgorsze już za nimi, a ostrożny optymizm powraca.

19.03.2010
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Wyniki ostatniej edycji badania opinii na światowym rynku usług hotelowych pokazują, że operatorzy hotelowi wierzą, iż najgorsze w kryzysie już minęło, a rok 2010 będzie początkiem długiej drogi do całkowitego uzdrowienia ich sytuacji. Badanie przeprowadzane co pół roku przez Horwath HTL - wiodącą w świecie firmę konsultingową w zakresie hotelarstwa i turystyki, skupia się na czterech najważniejszych kwestiach wpływających na odczucia na rynku w krótkim okresie oraz najważniejszych wskaźnikach determinujących owe odczucia.   

Robert Hecker, który kieruje Horwath HTL w Azji, powiedział: "Jest jeszcze za wcześnie, by stwierdzić, czy te odczucia przeniosą się na mierzalne wyniki osiągnięte w tym roku, ale skoro sam rynek czuje, że osiągnięto dno i teraz może być już tylko lepiej, to może to mieć jedynie pozytywny wpływ na całą branżę ".

Dane wskazują, że zmienia się postrzeganie rynku oraz odwraca się trend z ostatnich lat. Nawet jeszcze sześć miesięcy temu znacząca większość respondentów uważała, że sytuacja na rynku pogorszy się bardziej niż miało to miejsce w rzeczywistości na początku roku. Nie dziwi też fakt, że regiony, które wykazały się największą elastycznością w obliczu światowego kryzysu, wyszły z niego jako najsilniejsze.  Wyniki Azji i Oceanii wzrosły od -41 i     -48 sześć miesięcy temu do +47 i +42 obecnie. Europa, która w czasie ostatniego badania była najbardziej pesymistycznie nastawionym regionem, jest obecnie już o wiele bardziej optymistyczna i uważa, że 2010 będzie prawdopodobnie taki sam jak poprzedni rok, ale na pewno nie będzie gorszy. Hotelarze w Ameryce, która była zdecydowanie najciężej doświadczonym regionem świata w ciągu ostatnich 18 miesięcy, są obecnie również bardziej pozytywnie nastawieni do roku 2010 niż byli jeszcze w środku roku 2009.

Co interesujące, kolejną przesłanką powrotu na rynek poczucia pewności był fakt, że większość respondentów sądziło, że ich lokalny rynek pozostanie na tym samym poziomie lub też minimalnie urośnie pod względem średniej ceny za pokój (ADR) oraz obłożenia, a w tym samym czasie ich hotel osiągnie lepsze wyniki niż przeciętne na rynku. Większość z badanych uważa, że średnie ceny pokoju ADR pozostaną w 2010 roku na niezmienionym poziomie, a popyt generowany przez korporacje i zorganizowane grupy turystyczne nadal będzie słaby, ale oczekują też niewielkiego wzrostu wskaźników obłożenia hotelu dzięki wzrostowi frekwencji gości indywidualnych zarówno wypoczynkowych jak i  biznesowych.

Michael O'Hare, dyrektor zarządzający Horwath HTL w Moskwie powiedział "Dobrze jest widzieć w końcu jakieś pozytywne znaki na rynku, po tych dwóch bardzo ciężkich latach dla całego sektora. Odnotowaliśmy też wzrost zapotrzebowania na usługi doradcze i Asset Management ze strony właścicieli hoteli, którzy coraz bardziej zaczynają skupiać się na wynikach operacyjnych w celu ochrony swojej inwestycji. Mamy nadzieję, że to oznacza stabilizację cen za pokój i początek wzrostu wskaźników obłożenia."

Całościowe wyniki w skrócie: (-150 - +150)  
 
Światowe odczucia
              
                                     Luty 2009    Lipiec 2009    Luty 2010
             
Oceania                              -34              -48                42
Europa                                -36              -55                 9
Azja                                    -41              -41                47
Ameryki                              -25              -28                21
Afryka/Bliski Wschód          -21              -22                43
Razem                                -35              -44                27

O Badaniu:
Horwath HTL stworzył wskaźnik do określenia przeciętnego całkowitego poziomu odczuć na podstawie wyników cząstkowych zebranych w ciągu całego badania. Punkty zostały odpowiednio przypisane do poszczególnych odpowiedzi i przedstawione w formie jednej liczby. Wskaźnik posługuje się skalą od -150 do +150, gdzie -150 oznacza stan absolutnego pesymizmu, 0 wskazuje na to, że oczekiwania się nie zmienią, a +150 oznacza pogląd skrajnie optymistyczny. 

Badanie skupia się na czterech kwestiach: wynikach osiąganych przez lokalny rynek badanego, wynikach osiąganych przez jego obiekt, oddziaływaniu różnorodnych czynników makroekonomicznych oraz sytuacji czterech najważniejszych segmentów rynkowych.  
 
O Horwath HTL

Horwath HTL jest członkiem Crowe Horwath International, profesjonalnego stowarzyszenia skupiającego firmy konsultingowe z różnych branż, założonego w Nowym Jorku w 1915 roku. Crowe Horwath International jest obecnie uważany za jedną z 10 najlepszych międzynarodowych firm doradczych i ma swoje biura w prawie 400 miastach w 88 krajach. Horwath HTL (Hotels Tourism and Leisure) jest jedną z przodujących firm konsultingowych działających w branży hoteli, turystyki i rekreacji, która dzięki wiedzy i międzynarodowemu doświadczeniu dostarcza swoim klientom na całym świecie najwyższej jakości usługi doradcze i ekspertyzy.  Horwath HTL to obecnie największa firma konsultingowa specjalizująca się w branży obiektów noclegowych z 47 biurami w 37 krajach na świecie. 
 
 
źródło; Horwath HTL

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij