Zmiany w prawie unijnym w sektorze hotelarskim

12.04.2011
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Planowane zmiany prawodawstwa unijnego w sektorze hotelarskim
 
Zachęcam Państwa do zapoznania się z kolejnym bardzo ciekawym biuletynem informacyjnym Live from Brussels nr 52 wydawanym przez  HOTREC / Konfederację Narodowych Organizacji Hoteli, Restauracji i Kawiarni w krajach Unii Europejskiej i europejskim obszarze ekonomicznym / z siedzibą w Brukseli.

Biuletyn ten  wydawany co  trzy miesiące stanowi podsumowanie dotychczasowych działań i prac  legislacyjnych w Unii Europejskiej w sprawach dotyczących sektora hospitality,  jak również informuje o stanowisku i działaniach lobbingowych HOTREC  w  tych obszarach.
 
W obecnym 52 wydaniu Biuletynu znajdziecie Państwo bardzo interesujące informacje dotyczące przepisów związanych między innymi: z podatkiem VAT, prawem autorskim i pokrewnymi, systemem kategoryzacji hoteliwdrażanym przez członków HOTREC, zdrowiem i żywnością, prawami konsumenckimi, sprawami społecznymi (ochrona zdrowia - turystyka zdrowotna – Dyrektywa w/s  trans granicznej opieki zdrowotnej), systemów płatności bezgotówkowej i opłat z tego tytułu, jak również standardów rachunkowości dla umów leasingu itd..
 
Poniżej, przedstawiamy krótkie streszczenie naszym zdaniem najważniejszych tematów poruszonych w „Live from Brussels” nr 52 dotyczących; podatku VAT, systemu kategoryzacji hoteli Hotelstars Union, opłat interchange fees  w obrocie bezgotówkowym, czy wreszcie bardzo aktualnego tematu prawa autorskiego i praw pokrewnych.
W biuletynie możemy przeczytać, że w dniu 2 grudnia 2010 r. Komisja Europejska wydała Zieloną Księgę, rozpoczynając tym samym konsultacje publiczne na temat przyszłości podatku VAT w UE, które przygotowują kompleksową reformę europejskiego systemu VAT.
 
Całkowita zmiana obecnego systemu VAT w UE jest tematem prac Komisji Europejskiej już od dłuższego czasu. Na podstawie wyników rozpoczętych konsultacji, Komisja wyda komunikat na koniec 2011 roku, przedstawiający priorytetowe obszary, w których dalsze działania na szczeblu UE byłyby w ocenie Komisji najwłaściwsze.
 

  • Stawki VAT

Komisja przytacza wyniki wcześniejszych badań z think-tank Copenhagen Economics, stwierdzając, że z punktu widzenia maksymalizacji efektywności gospodarczej, jedna stawka VAT na wszystkie towary i usługi byłaby idealnym rozwiązaniem. W dokumencie konsultacyjnym jest postawione pytanie co do potrzeby i zakresu stosowania obniżonej stawki podatku VAT i wspomina się o możliwości zniesienia obniżonych stawek podatku VAT lub przynajmniej określenia bardzo krótkiej listy towarów i usług, w stosunku do których można będzie zastosować te stawki.

  • Zwolnienia  z podatku VAT:

Komisja zwraca się z pytaniem, czy obecnie stosowane zwolnienia od podatku VAT powinny być zachowane. Przykład usług transportu pasażerskiego jest tutaj wyraźnie wymieniony. W przypadku gdyby transport pasażerski został objęty VAT, podróże mogą stać się bardziej kosztowne a to będzie miało negatywny wpływ na ruch turystyczny. 

Innym obszarem zwolnień kwestionowanym przez Komisję w przeprowadzanych konsultacjach, jest świadczenie usług przez organizacje non-profit. Obecnie prowadzone są badania przez Copenhagen Economics nad stosowanymi obecnie przepisami dotyczącymi zwolnienia z podatku VAT dla usług w interesie publicznym.

  • Odliczenia podatku VAT

W Zielonej Księdze zawarte jest stwierdzenie, że ograniczenie prawa do odliczeń jest konieczne, gdy towary i usługi są wykorzystywane do celów poza biznesowych. W ten sposób przyszłe ograniczenia będą miały wpływ na obecnie obowiązujące na szczeblach narodowych przepisy, dające możliwości odliczania podatku VAT, np. od zakwaterowania i/lub wydatków restauracyjnych.

 
Termin składania uwag na temat konsultacji w sprawie podatku VAT upływa 31 maja 2011 roku.
 
W obecnej edycji LFB możemy również przeczytać na temat opłat interchange fees  w obrocie bezgotówkowym.

Komisja Europejska prowadziła negocjacje z VISA Europe w zakresie prowizji interchange  dla trans granicznych transakcji dokonywanych za pomocą kart debetowych VISA.

Ustalenia VISA Europe z Komisją Europejską dotyczące kart debetowych mają obowiązywać przez 4 lata. Uzgodniono że, maksymalna średnia prowizja interchange dla kart debetowych w trans granicznych transakcjach wyniesie 0,2% wartości transakcji. Taką samą maksymalną średnią prowizję interchange stosuje się do krajowych transakcji debetowych w krajach gdzie prowizje interchange ustalane są przez VISA Europe (Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Malta, Szwecja, Luksemburg i Holandia);

Wszystkie prowizje interchange mają być publikowane.

W dalszym ciągu nie są rozwiązane kwestie dotyczące transakcji dokonywanych za pomocą kart kredytowych. Zgodnie  z opinią wyrażaną przez HOTREC podzielającą w pełni obawy branży hotelarsko-gastronomicznej dotyczącą aktualnych opłat -  średnia wysokość tych opłat nie odpowiada żadnym realiom rynkowym. Europejki przemysł gościnny z zadowoleniem przyjął zapowiedź Komisji Europejskiej, że nadal będzie prowadzone dochodzenie dotyczące transakcji dokonywanych kartami kredytowymi VISA.
 
Przeczytamy w Live from Brussels, że system Hotelstars Union to projekt przeprowadzany pod patronatem HOTREC, dotyczący wprowadzenia wspólnego systemu kategoryzacji hoteli, opracowany i wprowadzony rok temu przez 7 członków HOTREC -  organizacje i stowarzyszenia hoteli z Austrii, Czech, Niemiec, Węgier, Holandii, Szwecji i Szwajcarii.  
 
Od dnia 1 stycznia 2011 r., do tego projektu dołączyły stowarzyszenia hoteli z trzech państw bałtyckich, Estonii, Łotwy i Litwy. System Hotelstars Union ma na celu ujednolicenie standardów w Europie a tym samym dostarczenie potencjalnym gościom hoteli bardziej przejrzystych i wiarygodnych informacji o standardzie obiektu.
 
Kryteria kategoryzacyjne  dla Hotelstars Union zostały opracowane na podstawie badań przeprowadzonych na reprezentatywnych grupach gości, a zatem dopasowują się do oczekiwań i wymagań gości hotelowych.System przewiduje kategoryzację obiektów hotelarskich od jednej do pięciu gwiazdek. Obiekty, będą certyfikowane na podstawie 270 kryteriów, dotyczących sześciu grup tematycznych: wymagań zabudowy budynku/pokoi, wyposażenia hoteli w sprzęt/meble, serwisu, oferowanych usług wypoczynku, oferty dodatkowej takiej jak spa, rekreacja, czy przystosowania obiektu do prowadzenia konferencji.
 
W celu uzyskania odpowiedniej liczby gwiazdek hotel musi spełniać minimalne wymogi kategoryzacyjne dotyczące np. sztandarowych zasad higieny i czystości; posiadania wykwalifikowanego, profesjonalnego personelu, wyposażenia hotelowych pokoi począwszy od mebli, po dobór odpowiedniego sprzętu, technologii; świadczenie określonych usług, czy serwisu, a także dodatkowych wygód. Partnerski system Hotelstars Union integruje, ale również daje możliwość porównania  pomiędzy rzeczywistym produktem hotelu a jego wirtualnym obrazem w Internecie, oceny wartości informacyjnej serwisów.
 
Jest to inicjatywa otwarta dla innych państw w Europie, które szukają możliwości podniesienia jakości i zwiększenia obrotów w sektorze hotelowym. Projekt Hotelstars Union został przedstawiony członkom Parlamentu Europejskiego w czasie seminarium w dniu 1 marca 2011 roku.

Jak czytamy w biuletynie Komisja Europejska zamierza przyjąć ramową dyrektywę w sprawie zbiorowego zarządzania prawami  autorskimi. Celem niniejszej dyrektywy będzie wzmocnienie omawianego zarządzania, przejrzystość przepisów i monitorowanie europejskiej licencji dla zarządzania prawami online.

Dlatego też, nowe propozycje będą  prawdopodobnie skoncentrowane na bieżących niedoskonałościach systemu i będą dotyczyć  – powszechnych terytorialnych praktyk licencyjnych oraz związanych z rozwojem legalnej dystrybucji online twórczej treści i dzieł chronionych prawami autorskimi. Innym aspektem będzie wiążące włączenie zasady dobrego zarządzania i przejrzystości działań organizacji  zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Zgodnie z najnowszymi informacjami , Komisja może zatwierdzić  proponowany wniosek tej wiosny, co powinno być poprzedzone wydaniem komunikatu Komisji w sprawie przyszłej strategii Komisji Europejskiej odnośnie własności intelektualnej. 
 
Zachęcam Państwa do zapoznania się z pełną zawartością biuletynu Live from Brussels nr 52, który zamieszczamy poniżej w postaci pliku do pobrania, życząc owocnej lektury.
 
 
Krzysztof Wojtkiewicz
Dyrektor Generalny IGHP.

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij