Według niemieckich specjalistów z Fraunhofer IAO Institutezajmujących się tym zagadnieniem od kilku lat – hotele typu smart, mogą stać się jednym z sześciu typów hoteli przyszłości. Pozostałe z nich to hotele modułowe dla turystów o skromniejszych finansach, obiekty avant-garde dla osób lubiących być „trendy”, hotele dla klasy średniej, placówki wellness & spa dla preferujących zdrowy styl życia i hotele społecznościowe - community hotels nastawione na dwie kategorie gości – podróżników o specyficznym kulturalnym backgroundzie i szukających kontaktów z innymi.
Te ostatnie mogą być „profilowane” dzięki stałemu monitorowaniu tworzących się na forach społecznościowych on- line grupach zainteresowań. Obserwacja ich gustów, preferencji, zachowań może doprowadzić, do znaczących zmian w systemie obsługi klientów hotelowych, zmierzających w kierunku większej indywidualizacji oferty.
Hotele „szyte na miarę”, na przykład z ulubioną whisky w barku, z aromatycznymi solami do kąpieli czy płytami CD – już wkrótce mogą stać się rzeczywistością. W rezultacie hotelowy gość będzie mógł, wybrać udogodnienia w swoim pokoju hotelowym.