Luty był ogólnie korzystny dla hotelarstwa naszego kontynentu z ogólnym wzrostem wskaźnika RevPAR wynoszącym 2,9%. Wartość tego wskaźnika osiągnęła 53,8 Euro dzięki uzyskaniu wzrostu frekwencji o 0.6 punktu i podniesieniu średniej ceny noclegu o 1,9% w stosunku tego samego okresu w roku 2015.
Podobnie jak w kilku poprzednich miesiącach najlepsze wyniki osiągały obiekty 5* (RevPAR +3,9%), dalej 4* ze wzrostem RevPAR o 3,5%, obiekty 3* (+2%) i 2* z Rev PAR wyższym o 2,2%.
Fala rezygnacji i zmian w rezerwacjach związanych z zamachami w listopadzie daje się odczuć ponownie we Francji w lutym, co powoduje że jest to jedyny kraj kontynentu gdzie wyniki branży hotelarskiej są gorsze niż w lutym ubiegłego roku. Mimo poprawy wyników hoteli na prowincji niska frekwencja gości w Paryżu powoduje spadek wskaźnika RevPAR w skali kraju o 3,6%. Wydaje się, że Londyn także odczuwa klimat niepewności. Jednak stagnacja wartości wskaźnika RevPAR może być negatywnym skutkiem planowanego na czerwiec referendum w sprawie dalszego członkostwa Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej.
Większość krajów Europy wykazuje wzrost wartości RevPAR, a szczególnie Holandia (+10,2%) i Luksemburg (+10,9%). Najlepsze wyniki osiągają jednak kraje południa kontynentu oraz Europy Środkowej i Wschodniej.
W tym roku hotele Hiszpanii osiągnęły w lutym rekordowy wzrost wartości RevPAR wynoszący 28,5%. Wzrost liczby turystów w tym kraju wynikał głównie z rezygnacji z podróży do Afryki Północnej ze względu na niepokoje w tym regionie. Wpłynęło to na frekwencję na Balearach i Wyspach Kanaryjskich. Swoje znaczenie miał także szczyt sezonu narciarskiego. Ponadto Światowy Kongres Telefonii Komórkowej odbył się w Barcelonie w lutym, a nie w marcu jak w roku ubiegłym.
Republika Czeska kontynuowała wzrost wartości swojego wskaźnika RevPAR w lutym o 14,1%.
Niemcy odnotowały umiarkowany wzrost RevPAR o 2,2%, głównie dzięki zwiększonej frekwencji (+1,2) podczas gdy ceny wzrosły tylko o 0,3%. We Włoszech ceny nawet obniżyły się o 1,4%, co umożliwiło istotny wzrost frekwencji (+3%) i uzyskanie korzystnych wyników ekonomicznych.
W skali kontynentu pierwsze miesiące roku przyniosły wzrost frekwencji o 0,4 punktu z umiarkowanym wzrostem średniej ceny noclegu o 0,9%. Umożliwiło to wzrost wartości wskaźnika RevPAR o 1,6% w stosunku do tego samego okresu w roku 2015. Wskazuje to na pomyślna prognozę dla hotelarstwa europejskiego w tym roku. Istotnym wyzwaniem będą jednak problemy bezpieczeństwa turystów.