Hotelarze krajów europejskich w pełni popierają krytyczne uwagi Komisji Europejskiej na temat funkcjonowania platform internetowych i oczekują konkretnych wniosków po zapowiadanych przez Komisję dalszych badaniach obecnie stosowanych praktyk biznesowych.
HOTREC ocenia wysoko ogłoszone przez Komisję Europejską Podstawowe Zasady Kryteriów Konkurencyjności (Comparison Tools), które odnoszą się do często stosowanych praktyk utrudniających konsumentom podejmowanie prawidłowych decyzji, takich jak na przykład ukrywanie reklam w opłacanych rankingach.
Opublikowany ostatnio Komunikat Komisji wskazuje na szereg problemów w działaniu platform internetowych, które niejednokrotnie działają na niekorzyść konsumentów i przedsiębiorców w Europie. Komunikat słusznie wskazuje na rolę platform internetowych jako podstawowych dróg dotarcia na rynek, szczególnie dla SME, podkreślając jednocześnie ograniczone możliwości tych przedsiębiorstw przeciwdziałania szkodliwym praktykom OTAs.
Rynek rezerwacji hotelowych został praktycznie zdominowany przez trzy platformy, z których największa kontroluje około 60% rynku naszego kontynentu. Zdaniem HOTREC dominująca pozycja tych platform i związane z tym potencjalne możliwości nadużyć to problemy, których uregulowanie umożliwi stworzenie warunków uczciwej konkurencji na rynku internetowym Europy.
Szczególnie ważne w Komunikacie Komisji Europejskiej jest sformułowanie dotyczące „nieprawidłowych klauzul równości ze szkodliwymi skutkami dla konsumentów”, które pozbawiają przedsiębiorców swobody określania cen i warunków sprzedaży swoich usług.