Obrady Forum obejmowały swoim zakresem takie sfery jak biznes, gospodarka, transfer technologii i turystyka. Uczestniczyli w nich ze strony polskiej przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Najważniejszym elementem tego wydarzenia była merytoryczna debata dotycząca kluczowych form i programów współpracy między Polską i państwami Bliskiego Wschodu.
W pierwszym dniu obrad, które odbywały się w Centrum Olimpijskim, głównymi tematami były relacje między Emiratami i Polską w dziedzinie turystyki, kultury i sportu. Uczestniczył w nich Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dawid Lasek.
Pierwszym merytorycznym punktem porządku dziennego była dyskusja panelowa na temat turystyki przyjazdowej do Polski. Uczestniczyli w niej eksperci reprezentujący podmioty branży turystycznej, linie lotnicze i Polską Organizację Turystyczną. Samorząd hotelarski reprezentował wiceprezes IGHP Julian Bystrzanowski.
Dyskusja dotyczyła, przede wszystkim, rodzaju i konkurencyjności polskich produktów turystycznych oferowanych na rynku Emiratów oraz form ich promocji. Wśród form turystyki, które uznano za najbardziej atrakcyjne wymieniano turystykę przyrodniczą opartą o walory ekologiczne i krajobrazowe naszego kraju oraz przyjazdy mające na celu leczenie lub profilaktykę zdrowotną. Dyskutowano też perspektywy zwiększenia ilości przyjazdów biznesowych oraz pewnych niszowych ofert turystyki kulturowej.
Podkreślano konieczność wysokiego standardu oferowanych usług, szczególnie hotelarskich, ponieważ dla większości turystów z Emiratów Arabskich stanowi to warunek konieczny zainteresowania ofertą turystyczną.
Poruszono także sprawę ewentualnego nawiązania bezpośredniej współpracy między organizacjami hotelarzy Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. IGHP zadeklarowało gotowość podjęcia takich działań.
W sprawach promocji zwracano uwagę na konieczność dostosowania jej form do specyfiki kulturowej i obyczajów społeczności Emiratów, gdzie promocja musi się różnić od standardowych kampanii na rynkach europejskich.
Niezbędne zatem będzie podniesienie poziomu wiedzy na temat kultury i życia codziennego społeczeństw Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W tym zakresie istotne znaczenie mieć będzie rozwój współpracy kulturalnej i sportowej, której problematyka była tematem dalszej części obrad pierwszego dnia Forum.
Przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej zadeklarowali podjęcie aktywnych działań w zakresie promocji Polski na rynku Emiratów, w tym ofertę dla branży turystycznej uczestnictwa w polskiej ekspozycji na tegorocznych Targach Turystycznych w Dubaju.