HOTELE W EUROPIE WRZESIEŃ 2016, RAPORT MKG HOSPITALITY

10.11.2016
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

W tym miesiącu zwiększyła się nieco stabilność rynku hotelarskiego Europy. Niektóre kraje nadal uzyskują dobre wyniki wyrażające się w dwucyfrowych wartościach wskaźnika RevPAR, inne zaś w dalszym ciągu nie poprawiają swoich wyników. Stąd też obraz rynku hotelarskiego we wrześniu jest pełen kontrastów.

Ogólnie hotele naszego kontynentu poprawiły w tym miesiącu nieznacznie wartość wskaźnika RevPAR (+0,4% w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym). Jest to, przede wszystkim, rezultat wzrostu średniej ceny noclegu o 1,4%, co umożliwiło osiągnięcie tej wartości RevPAR pomimo niewielkiego spadku frekwencji (- 0,8 punktu procentowego). Zaobserwowano duże różnice między wynikami w kategoriach hoteli.
 
Hotele 4* i 2* odnotowały poprawę wyników, głównie dzięki podniesieniu średniej ceny noclegów odpowiednio o 1,9% i 2,5%. Hotele 5* uzyskały wartość RevPAR niższą o 2,8%, podczas gdy obiekty 3* utrzymały się na tym zeszłorocznym poziomie.
 
We wrześniu 2016 roku cztery kraje uzyskały wzrost RevPAR, w stosunku do września 2015, powyżej dziesięciu procent. Były to: Hiszpania (+15,2%), Republika Czeska (+14,3%), Niemcy (+11%) i Grecja (+14,6%). Te wyniki w Hiszpanii, Republice Czeskiej i w Niemczech można wyjaśnić wzrostem średnich cen noclegów, odpowiednio o 11,5%, 11,6% i 9,5%. Grecja, natomiast, jest wyjątkiem, który potwierdza regułę. Wartość RevPAR wynika tu z frekwencji, która wzrosła o 6,4 punktu procentowego, co stanowi największy wzrost tego wskaźnika w Europie. Portugalia także utrzymała wzrost wskaźnika RevPAR uzyskując wzrost o 9%. Wielka Brytania osiągnęła niewielką poprawę wyników (+2,1%). Okazuje się, że Brexit nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla turystyki i hotelarstwa kraju, szczególnie dla obiektów poza stolicą.
 
Inne kraje wykazują jednak istotne obniżenie wartości wskaźnika RevPAR swoich hoteli. Poważny spadek zanotowano w Luksemburgu (- 11,9 %). Obniżenie wyniku Włoch o 5,5%, w stosunku do września 2015 r., w dalszym ciągu wynika z bogatego kalendarza imprez w ubiegłym roku ( Biennale w Wenecji i World Expo w Mediolanie).
 
Holandia uzyskała wynik o 4,4% niższy od ubiegłorocznego. Podobnie wyglądała sytuacja w Austrii (- 4,3%). Należy tu jednak pamiętać, że kraje te uzyskały lepsze niż w roku 2015 wyniki za pierwsze dziewięć miesięcy roku. Jest to szczególnie istotne w przypadku Holandii, gdzie wzrost RevPAR w tym okresie wyniósł 6,1%.
 
Belgia i Francja odnotowały spadek wartości RevPAR w stosunku do września 2015. Wartość ta w Belgii obniżyła się o 23% wraz ze spadkiem frekwencji o 12,8 punktów procentowych i średniej cenie noclegów niższej o 9,2%. Wartość RevPAR we Francji obniżyła się o 7,5%. Jest to w dalszym ciągu powodowane brakiem poczucia bezpieczeństwa turystów.

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij