Zmienione rozporządzenie porządkuje sposób dokumentowania spełnienia wymagań budowlanych [4.1.1b] i dopuszcza w obiektach hotelarskich (np. hotele, motele, pensjonaty) opinię specjalisty z zakresu ochrony przeciwpożarowej [4.1.2]. Dotychczas wymagana była opinia właściwego komendanta Państwowej Straży Pożarnej. Wymóg ten pozostaje bez zmian dla innych obiektów świadczących usługi hotelarskie. Nie wpływa to na możliwość powołania w skład zespołu oceniającego przedstawiciela PSP.
W rozporządzeniu doprecyzowano także przepisy dotyczące tzw. wykazu promes i procedury wykreślania z niego obiektów [12.5][18.3].
Istotniejsze zmiany wprowadzono w załącznikach do Rozporządzenia, określających wymogi dotyczące wyposażenia i usług hoteli oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
Hoteli i moteli dotyczy załącznik 1, w którym wprowadzono następujące zmiany:
[19] - dopuszcza się także dźwig wyłącznie towarowy jako dodatkowy w obiektach 5* i 4* (powyżej 50 pokoi).
Zapis nie jest precyzyjny i może tworzyć wątpliwości interpretacyjne podczas kontroli obiektu. Nie ma określonej funkcji dźwigu towarowego, a jedynie jest konieczna jego obecność. Czy np. mały dźwig do przewozu tac z room-service spełni to wymaganie?
[26.7b] - w pokojach jednoosobowych obiektów 3*,2*,1* wystarczy jedno krzesło lub inny mebel do siedzenia.
[26.11] - wymóg spełnia nie tylko wieszak ścienny na odzież wierzchnią, ale i stojący.
[30.10.e] - rozszerzono wymaganie dopuszczając kubek jednorazowy konfekcjonowany.
Zespoły oceniające zazwyczaj akceptują jednorazowy kubek plastikowy zapakowany w zabezpieczony przed otwarciem woreczek.
[32a] - wprowadzono całodobową recepcję w obiektach 5*,4*,3*.
Zapis nie definiuje słowa „recepcja”. Zespoły oceniające przyjmują, że chodzi o możliwość zameldowania się (także bez rezerwacji) i wyjazdu z obiektu. Trudno ocenić, czy będzie przez nie akceptowana samoobsługa.
[39] - skreślono wymaganie dotyczące kwiaciarni lub dostarczania kwiatów w hotelach 5*,4*.
[42] - doprecyzowano wymagany asortyment środków higieny osobistej i kosmetyków, który powinien być dostępny w obiektach 5*,4*,3* (co najmniej szczoteczka i pasta do zębów, krem do golenia i maszynka do golenia).
[46] - zmieniono określenie 'basen kąpielowy' na „pływalnia”.
Zmiana ta powoduje, że prowadzącego obiekt hotelarski z basenem dotyczą te same przepisy, które obowiązują pływalnie ogólnodostępne, zgodnie z definicją z ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych [Dz.U. 2011.208.1240] i wydanymi na jej podstawie rozporządzeniami. Między innymi określona jest liczba ratowników [Dz.U. 2012.108]. Ponadto ujednolicono redakcję i nomenklaturę w kilku punktach.
Pensjonatów dotyczy załącznik 2, który nie był aktualizowany od 2006 roku. Nowelizacja ujednolica redakcję i nomenklaturę oraz dopasowuje wymagania do odpowiednich dla hoteli i moteli, zmienionych w 2011.
Z ważniejszych nowości:
[12] - nie ma obowiązku wyposażenia recepcji w fax.
[13] - nie ma obowiązku umożliwienia odbioru programów satelitarnych TV.
[20.7b] - w pokojach jednoosobowych obiektów 3*,2*,1* wystarczy jedno krzesło lub inny mebel do siedzenia.
[20.11] - wymóg spełnia nie tylko wieszak ścienny na odzież wierzchnią, ale też stojący.
[22.4] - zmieniono i rozszerzono wymóg dotyczący dywanika przy wszystkich łóżkach.
[35] - zmieniono czas dostępności room-service na minimum 18 godzin na dobę w pensjonatach 5*,4* i minimum 12 godzin na dobę w pensjonatach 3*.
[37.2] - zmieniono określenie „basen kąpielowy” na „pływalnia” z konsekwencjami jak dla hoteli/moteli.
Materiał przygotowany przez Tomasza Czerwińskiego, Przewodniczącego Komisji d/s kategoryzacji IGHP.