Na zwołanej dziś konferencji prasowej ogłosiła podjęcie decyzji o wdrożeniu harmonogramu obniżek opłat interchange fee dla kart konsumenckich w latach 2014-2017 nazwanego przez siebie „Kodeksem Postępowania MasterCard”. Retoryka organizacji przypisującej sobie bazowanie przy przygotowaniu „Kodeksu” na rozwiązaniach wypracowanych pod auspicjami Narodowego Banku Polskiego w „Programie Redukcji Opłat Kartowych”, jest przez Fundację Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego nie do zaakceptowania. Przypomnijmy, że organizacja MasterCard jako jedyny podmiot sprzeciwiła się w ubiegłym roku przyjęciu porozumienia wypracowanego przez wszystkich uczestników rynku a jej bojkot przyczynił się do fiaska Programu, na którego założenia w tej chwili się powołuje. FROB nie przyjmuje argumentacji organizacji MasterCard dotyczącej odmowy uczestniczenia w pracach. Przedstawiana argumentacja podyktowana była względami natury prawnej i brakiem jednoznacznej wykładni UOKiK dopuszczającej udział w pracach przez dwie dominujące na rynku organizacje płatnicze jako zgodny z prawem antymonopolowym.
FROB z zadowoleniem przyjmuje gotowość wprowadzania obniżek, jednakże ich rozmiary i brak gwarancji implementacji w życie nie jest satysfakcjonujące. Ponadto, powoływanie się przez organizację na uzależnianie po 2014 r. obniżek od dynamiki przyrostu liczby punktów handlowo-usługowych akceptujących karty płatnicze jest odstępstwem od zasady bezwarunkowości, którą deklaruje. Dodatkowo, zastosowanie mechanizmu średniej ważonej stawki interchange jest w odczuciu FROB przejawem polityki handlowej organizacji MasterCard, która w ten sposób chce wypierać z rynku karty konkurencyjnej organizacji Visa poprzez promowanie droższych kart kredytowych ze swojej oferty, dla których maksymalna stawka interchange będzie określona na poziomie o 40 punktów wyższym od średniej ważonej. FROB nie dostrzega natomiast zasadności ustalania maksymalnej stawki interchange dla kart debetowych na poziomie o 25 punktów bazowych wyższym od średniej ważonej. Taka kalkulacja wydaje się niejasna i nieuzasadniona merytorycznie. Wyłączenie kart biznesowych i płatności mobilnych z „Kodeksu” jest również wysoce niezrozumiałe. Przy tak znacznych różnicach pomiędzy poszczególnymi produktami kartowymi wydaje się uzasadnione podtrzymanie postulatu dotyczącego ograniczenia zasady „Honour All Cards”.
Fundacja od początku prac nad Programem Redukcji Opłat Kartowych w Polsce trwających przy Narodowym Banku Polskim była zwolennikiem samoregulacji rozumianej, jako kompromis satysfakcjonujący wszystkich uczestników rynku, ale ze względu na sprzeciw organizacji MasterCard kompromis taki nie został osiągnięty. Z tego względu Fundacja podtrzymuje stanowisko, że w obecnej sytuacji, tylko przyjęcie regulacji ustawowej może się przyczynić do korzystnych dla przedsiębiorców i konsumentów zmian na rynku płatności bezgotówkowych. W tym celu konieczne jest jak najszybsze przyjęcie przez Sejm nowelizacji ustawy o usługach płatniczych a nie spowolnianie prac nad jej uchwaleniem, do czego zmierzają działania organizacji MasterCard. Brak regulacji według projektu senackiego będzie kosztować przedsiębiorców i konsumentów w roku 2014 około pół miliarda złotych.
Główne założenia programu zaproponowanego przez MasterCard:
- średnia ważona stawka interchange dla kart debetowych MasterCard od 1 stycznia 2014 wynosić będzie 1,0%, a jej stopniowa obniżka w kolejnych latach zostanie osiągnięta docelowo na poziomie 0,7% w 2017 roku, maksymalne odchylenie określone na poziomie o 25 punktów bazowych wyższym od średniej ważonej,
- średnia ważona stawka interchange dla kart kredytowych MasterCard od 1 stycznia 2014 roku wyniesie 1,11%, a w 2017 r. osiągnie poziom redukcji do 0,84%, maksymalne odchylenie określone na poziomie o 40 punktów bazowych wyższym od średniej ważonej,
- programem redukcji nie będą objęte płatności mobilne oraz karty biznesowe.